PurePharma

onsdag 13 mars 2013

NEAT

Har varit på en helt fantastisk föreläsning idag. Den varade i 60 minuter, tyvärr. Hade hemskt gärna fått varit lite längre. Mannen som pratade på föreläsningen var läkaren James Levine från Mayo Clinic som ligger i Rochester, Minnesota i USA. Tidigare har jag sett hans deltagande i en dokumentär som vetenskapens värld visade på Svt2. Ämnet idag var NEAT. Det står för "Nonexercise activity thermogenisis" och kan väl översättas till rörelse som inte räknas som träning eller motion. Tänk på det du gör som du inte svettas av, typ. Om du inte som jag, svettas så fort du tagit ett enda cykeltramp väg till skolan.


Det är just inom det här området, NEAT, som vi människor har väldigt mycket att vinna, enligt Levine. Träningen på gymmet eller löpningen i elljusspåret är absolut inte bortkastad tid, tvärtom. Men när det kommer till våra stora folkhälsoproblem som rör övervikt, fetma och dess följdsjukdomar menar Levine att det är just genom att vara mer aktiv under vardagen som ger de största hälsovinsterna. Det handlar inte om några stora saker heller. Ha ett stående skrivbord. Ta några extra 10-minuterspromenader varje dag. Ställ dig upp och gör något lite mer fysiskt krävande då och då om du absolut måste sitta ner. Små förändringar kan ge stora effekter.


Men maten då? Ja, det är ju något som jag och Petter raljerar om hela tiden här på bloggen hur viktigt det är, och det tror jag ändå fortfarande att det är. Samtidigt så kanske faktiskt mer fysisk aktivitet är ännu viktigare. Levine berättade för oss energikonsumptionen nu, jämfört med längre tillbaka i tiden(kommer inte ihåg exakt hur länge sen) inte skiljer sig nämnvärt. Det handlar om 150-200 kalorier mer som vi trycker i oss idag i genomsnitt, enligt honom. 150-200 kalorier är inte jättemycket. Det ökar vårt intag, men inte supermycket. Utan istället så kopplar han ihop våra överviktsproblem med vår stillasittande vardag. Jag tror han har helt rätt. Visst kan vi äta rätt och bra mat(jag är fortfarande övertygad om att paleo är den rätta vägen, misströsta ej) men vad spelar det för roll om vi sitter i soffan hela dagarna.


I söndags kom jag själv på att jag sitter hemskt mycket i samband med allt pluggande. Rätt sjukt med tanke på vilken utbildning jag läser! Men att fixa ett skrivbord man kan stå och arbeta/plugga vid borde inte vara så svårt att fixa, tänkte jag. Sagt och gjort. Men ett låda på vårt matbord fick jag till ett hyffsat skrivbord i hyffsad höjd. Stod där kanske ett par timmar och pluggade innan min rygg sa åt mig att sätta mig eller byta ställning(jag stod inte blixtstilla hela tiden). Att inte kunna stå ett par timmar är innan man måste sätta sig ner anser jag vara lite skrämmande. Så min tanke är att försöka plugga mer stående. Vad gör du för att minska ditt stillasittande?


Move well and move more!
/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar