PurePharma

fredag 28 december 2012

Tillskott

Har tidigare raljerat en del kring kosttillskott och jag står fortfarande kvar vid att det tas alldeles för mycket tillskott i träningsmiljö idag. Inte sällan heller av rätt dålig kvalitet och utan koll på vad det egentligen innehåller.
I och med att jag ställer stora krav på kvalitet när det gäller mat känner jag att detsamma gäller även vid tillskott. Varför skulle jag sträva efter att äta bra mat och sedan peta i mig billiga skärptabletter?
Nej, jag håller mig borta från det mesta i tillskottsväg, men det jag faktiskt äter tar jag av en anledning och ser också till att det är av prima kvalitet!
På bilden ovan, som ser ut som en reklambild, står min arsenal med tillskott.

D-vitamin äter jag av den enkla anledningen att det är så sjukt bra att det vore dumt att inte göra det.. :) Nej, men skämt åsido så kommer det mer och mer intressanta studier kring d-vitaminets positiva verkning. Minskad cancerrisk, förbättrat immunförsvar, minskad trötthet m.m. är bara några av de grejer jag nyligen läst om detta vitamin som snarare uppträder som ett hormon i kroppen och är ack så viktigt. I Sverige under höst och vinter finns tyvärr inget annat sätt att få i sig d-vitaminet än att ta desto tillskottsform, men det är ett billigt och rätt enkelt sätt att klara sig genom den långa vintern. Jämför kostnaden med några veckor utomlands varje vinter, så blir det nog till och med så att du sparar pengar på att äta d-vitamin. ;)

Omega3 då? Jo, det har ju visat sig att omega3 är antiinflammatoriskt och därigenom boostar kroppens förmåga till prestation, genom att den inte behöver lägga massa energi på att ta hand om massa småskräp hela tiden. Dina leder och ditt nervsystem mår också bra av det, så även här en rätt bra investering. Släng ut Alvedon, Ipren, voltaren och allt annat skräp du har liggande i medicinskåpet och fyll på med några burkar med högkvalitativ fiskolja istället!

Magnesium har jag börjat äta nu när jag tränar hårdare än jag gjorde tidigare. Tränar man hårt verkar magnesium vara ett rätt bra mineral att tillföra lite extra av. Magnesium är också ett rätt spännande tillskott där man har sett en del intressanta effekter. Magnesiumtillskott tycks kunna lindra migrän, astma och PMS exempelvis. När det gäller magnesium vid prestation tycks det minska mjölksyra, förbättra proteinsyntes och även minska nervsystemets upplevelse av trötthet.
Rätt spännande! :)

För mig är det som sagt viktigt att det jag stoppar i mig är naturligt och inte framställt av en kemist någonstans med massa hittepåingredienser. Men med den forskning som börjar komma kring både omega3 och d-vitamin skulle jag faktiskt inte för mitt liv avstå från att äta dessa dagligen!
Vågar du chansa? :)

Move well and have fun!
/P

2 kommentarer:

  1. Håller helt med dig. Varför stoppa i sig kemiska ämnen iform av tillskott om man inte vill ha det i maten! Förut åt jag flera olika tillskott men de gjorde mig sjuk. Mår bättre utan. Men omega, d-vitamin och magnesium tycker jag absolut man ska ta.

    Har just hittat den här bloggen och undrar vart i Umeå man kan träna crossfit?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som att du fått en lite sundare inställning tillskott nu. Jag har själv varit i samma situation som dig med en herrans massa tillskott.

      Gällande crossfit i Umeå. Jag kör på IKSU tillsammans med några kompisar, inte optimalt nånstans men det funkar hyffsat. Nu i dagarna öppnar Umeå Crossfit på Carlshem. Tänkte att jag ska kolla in det. Det ska även öppnas en box på Teg nånstans om jag är rätt informerad, men vet inte när dom öppnar. Mitt tips är att kolla in Umeå Crossfit :)
      /Anton

      Radera