PurePharma

onsdag 14 november 2012

Crossfit

De här dagarna när man går i skola på förmiddagen, kan käka lunch i lugn och ro, för att sedan vara klar med dagens träning innan klockan slagit 15.00 känns ganska bra! Idag är en sådan dag. En intressant föreläsning om ryggmärgsskador, följdes av en god tacos(paleostyle givetvis) och sedan gick dagens crossfit-pass av stapeln på IKSU här i Umeå. IKSU är tydligen Norra Europas största träningsanläggning(något de gärna framhäver) men någon del för crossfit finns inte riktigt. Rätt dåligt kan jag tycka. Även om de gör försök att underlätta för sån här träning i en av kampsportshallarna så är det långt ifrån tillräckligt. Idag hade t.ex. polisstudenterna utbildning där och i in uppfostran har jag fått lära mig att man inte ska bråka med poliser.

Hur som helst så letade vi upp en tom gympasal som fick fungera som dagens box. Dit tog vi med oss en varsin kettlebell och wall-ball. Om ni undrar vilka "vi" är så var dagens träningskumpaner min flickvän Carro och vår gemensamma kurskamrat Wille. Wille är från Piteå och ibland har vi rätt roligt åt hans dialekt. Men eftersom att det känns som att halva vår klass är från Piteå så är det många som har svårt att förstå det vi finner roligt...(folk har ingen humor).

I gympasalen hittade vi två väldigt trevliga saker jag har saknat väldigt länge, nämligen romerska ringar och rep man kan klättra i. Kändes som att julafton kom tidigt i år. Passet blev så här i alla fall.

Max antal varv på 15 min av:
- 5st Ring pull-ups
- 5 st Wall-balls 10kg/3kg
- 5 st KB swings 32 kg/12 kg
- 5 lateral burpee sit-ups. Sjukt knepigt namn men rolig övning. Carro tyckte namnet var alldeles för krångligt så hon körde vanliga burpees istället.
- Löpning ca 150 meter

Jag och Wille lyckades göra 9 varv och Carro var snäppet vassare och gjorde hela 11 varv! Det här är faktiskt en av de roligaste WOD:arna jag genomfört så prova ni också. Vikter kan alltid skalas ner, eller upp.

Efter vi genomfört det här passet så hade vi en hel del tid att "leka" lite. Vi stod på händer, klättrade i rep hängde i ringar och bara gjorde det vi kände för. Väldigt roligt! När man väl håller på och klättrar i repen så är man nog så långt ifrån uttryck som "reps" och "set" man bara kan komma. Då är träningen väldigt rolig om du frågar mig. Sen gillar jag även crossfit-delarna. Så en blandning av allt borde vara det "ultimata" :)

Move well and have fun!
/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar