PurePharma

tisdag 30 oktober 2012

Paleo with dessert goes crossfit!

Den här veckan har jag tillsammans med min bror och några andra bekanta startat ett litet projekt där vi gör egna crossfit-pass. Först ut att ansvara för att knåpa ihop en veckas pass blev undertecknad. Det började med ett relativt jobbigt pass igår, och som följdes upp av ett riktigt jobbigt pass idag. Tanken med dagens pass var faktiskt att det skulle vara veckans lättaste pass och fungera lite som återhämtning. Vet inte riktigt hur jag tänkte där. Passet var verkligen jobbigt! Vill ni prova själv så bestod passet av följande. 

Arbeta i par där följande saker ska klaras av på så kort tid som möjligt.
- 100 Burpees
- 150 Ball-slams med 10 kg medcicinboll
- 100 Armhävningar
- 100 boxhopp, 60 cm


Uppdelningen av repetitionerna är helt upp till deltagarna. Ett tips är att inte göra så många i rad att man drar på sig allt för mycket mjölksyra.
När man väl är klar med detta och tror att man ska få går och njuta av en varm, skön dusch, så är det bara att marschera raka vägen till roddmaskinen. Där ska s.k. tabata-intervaller klaras. Gånger två. För er som inte vet vad tabata-intervaller innebär så består de av 8 intervaller av 20 sekunders arbete och 10 sekunders vila. Sedan ska antalet rodda meter noteras.

Jag genomförde det här passet med min klasskamrat Wille. Vår tid på första uppgiften blev 13.38. Antalet meter vi tillsammans fick ihop på intervallerna blev 3812 meter. Men jäklar vad jobbigt det var! Vi var helt slut efter rodden. Men samtidigt kände vi oss ganska nöjda. Träningsvärken kommer antagligen komma som ett brev på posten imorgon. Vill du själv prova på det här passet men saknar den utrustning som behövs. Byt då ut ball-slams mot exempelvis sit-ups och rodden kan bytas ut mot vanlig löpning. Man behöver heller inte någon låda att hoppa på. Där finns en hel radda med substitut som fungerar lika fint.

Move well and have fun!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar