PurePharma

onsdag 24 oktober 2012

Mjölkprodukter

Frågar man paleoister runt om i världen om de använder mjölkprodukter i sin kost, får man ofta en massa olika svar. Just mejeriprodukter verkar dela upp paleovärlden i några olika läger där vissa är helt emot och utesluter allt som har med mjölk att göra. Vissa konsumerar en väldans massa mjölkprodukter, medan det tredje lägret äter en del men är samtidigt fundersam till om det verkligen är bra. Jag skulle sälla mig till den sista gruppen. Jag äter mjölkprodukter. Inte dagligen, men ett flertal gånger i veckan. Jag har provat att vara utan, och det har väl också fungerat ganska bra. Men jag har några argument varför jag väljer att äta en del mjölkprodukter.
  • Man får rätt mycket fett/protein till en ganska billig peng(perfekt för en student)
  • Det är ofta ganska smidigt att använda.
  • Det är ganska gott.
  • Jag märkte ingen större skillnad mellan perioder med och utan mejerivaror.
  • Det gör att kosten blir lite mer varierad.
  • Det är inte lika dominant i smaken som t.ex. kokosmjölk som ofta skulle kunna fungera som ett substitut i många lägen.

Sedan finns det säkert en hel rad nackdelar med att använda de här varorna också. Många är ganska känslig mot laktos och i det läget skulle jag också undvika mjölkprodukter. Nu är inte fallet så. Det är ju också skillnad på olika varor i den här kategorin. Om jag ska äta något så ska det vara fullfeta varor som är så naturliga som möjligt. Med andra ord så brukar det blir 10% turkisk yoghurt, grädde(riktig givetvis), och fullfet creme fraiche som handlas hem till hushållet. Det blir ingen överkonsumtion, men som sagt blir det en del i alla fall. Skulle vara intressant att höra hur ni läsare gör i den här frågan. Så ni får hemskt gärna svara på inlägget och beskriva hur ni gör och argumentera lite med för- respektive nackdelar.

Move well and have fun!

1 kommentar:

  1. Hej Anton

    Ja just mejeriprodukter är en väldigt stor variation på inom "Paleovärlden". Här Under vårt tak så använder vi, som du skriver, måttligt med mejerivaror.

    Jag försöker undvika dem så mycket som möjligt utan att vara allt för nitisk... Gjorde en Paleo utmaning (strikt Paleo under 30 dagar) och då var det verkligen inga mejerivaror under dessa 30 dagar och jag måste säga att det gjorde stor skillnad! Mådde mycket bättre, kände mig lättare och var fylld av energi.

    Äter "relativt" strikt, om jag skulle gissa så äter jag nog 95% Paleo och mejerivaror är en av de saker som jag använder som godis - goda ostar t.ex.!

    Kommer flera gånger i framtiden att vara helt strikt Paleo då det gör så stor skillnad för kroppen - om ni inte provat så uppmanar jag verkligen att prova 30 dagar! Men som sagt, att ibland ta godis är ett sätt att njuta och, som jag ser det, faktisk driva sitt Paleo liv framåt. Man lär känna sin kropp och får en större förståelse för helheten.

    Bra skrivet och intressant frågeställning.

    Forsätt skriva, njut av god mat och lek!

    /Magnus

    SvaraRadera