PurePharma

tisdag 4 september 2012

Funktionell träning

Varför i hela friden ska du ge dig på komplicerade övningar som kettlebellsvingar, marklyft och frivändningar, kanske du undrar? Någon har ju bemödat sig att konstruera flashiga maskiner som man kan styrketräna i. De måste ju vara det bästa alternativet, eller?

Nej!
Du rör aldrig din kropp en led i taget och du hamnar dessutom sällan i situationer där du sitter ned fastbultad i golvet och behöver använda din styrka, vilket är scenariot i en maskin.

Så, då har vi klargjort detta. Träna aldrig i en maskin. Det enda du gör för dig själv är att öka risken för att bli obalanserad och ojämn och därmed öka skaderisken. Du har också en stor risk att bli "over powered" där du kan bli rätt stark, men inte har tillräckligt bra grund i ett bra rörelsemönster för att kunna använda dig av styrkan. Styrka på en instabil grund är som att slänga in en Ferrarimotor i en Volvo 240. Funkar inte riktigt..

Funktionell träning då. Vad är nu det? Jo, för att citera min husgud Gray Cook så bör funktionell träning definieras utifrån vad effekten av den är, inte efter hur den ser ut. Många hävdar att bara för att man slänger in en balansboll, eller ett instabilt underlag så är övningen funktionell. Det är precis vad problemet är för oss i tränings- och rehabiliteringsbranschen. Vi kan inte enas om vad som är vad.
En funktionell övning i Gray Cooks (och mina) ögon är istället vad övningen ger. Om jag vill hjälpa någon att kunna nudda sina tår med raka knän (vilket skrämmande många inte klarar av), så får jag helt enkelt använda mig av test-retest för att se om min övning är funktionell. Om jag kör en timmes träning med någon för att nå målet "nudda tår" och inte har lyckats komma en centimeter närmare på den timmen. Då är risken rätt stor att mina övningar har varit rätt ofunktionella. Om jag däremot lyckas förändra något direkt kan jag istället luta mig mot att jag troligen gjort något funktionellt. Så enkelt kan det alltså vara.

Men hur kan då marklyft, frivändningar och kettlebellsvingar vara funktionella då? Jo, helt enkelt av den anledningen att de övningarna producerar någon form av effekt som bör vara överförbar även utanför gymmets väggar. Marklyftet kräver styrka, stabilitet, rörlighet, koordination, bra andning m.m. Till skillnad från exempelvis en maskin där du inte behöver vara stabil, inte särskilt rörlig, inte behöver koordinera rörelsen m.m. Det finns också rätt stor chans att du på daglig basis kommer att utsättas för en marklyftsrörelse, så varför inte se till att träna på den?

Det som också är bra med dessa lite mer komplicerade övningar är att de tränar hela rörelsemönster och kedjor, vilket vår hjärna gillar. Om det var meningen att vi skulle träna en muskel i taget för att bli bra på en hel rörelse så skulle alla bebisar göra sit-ups, plankor och annat dravel. Nu råkar det istället vara så att de blir bra på att rulla genom att, ja just det, rulla. De blir bra på att krypa genom att, hör och häpna, krypa. Ja du förstår min poäng. Genom att träna det önskade mönstret blir de bättre på det. Även om bålstyrkan är det som skulle hämma dem från att kommma upp i krypande så blir de helt enkelt starkare av att prova, prova prova.

På precis samma sätt kommer också du att bli bättre genom att prova, prova, prova. Har du aldrig gjort ett marklyft förr, så är risken stor att du inte är så bra. Någon kommer att hindra dig från att göra ett optimalt lyft. För min personliga del är det greppstyrkan. Mitt grepp gör att jag tappar stången innan det egentligen blir särskilt tungt för benen. Vad göra åt detta? Dragremmar säger någon, men varför säger jag? Med ett par dragremmar skulle jag ignorera min svagaste länk och aldrig träna upp den. Jag vill ju bli bättre, inte få "optimal muskelkontakt" eller annat bodybuildingtjafs. Om jag tränar marklyft gång, på gång, på gång så kommer ju slutligen mitt grepp att vara tillräckligt stark för att resten av min kropp också ska utmanas. Och det är ju precis vad jag vill!

Alltså. Genom att träna hela rörelser kommer du också att utveckla muskler, men genom motsatsen, alltså att träna enstaka muskler kommer du inte att bli bättre på att utföra rörelser.

Move well and have fun!
/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar