PurePharma

måndag 3 september 2012

CrossFit

Nu har jag kört CrossFit-inspirerad träning ett tag. Jag hade aldrig kunnat tro att det skulle vara så roligt som det är.
Missförstå mig rätt. Under passet är det sällan jätteroligt, eftersom du har fullt sjå med att försöka få tillräckligt med luft för att överleva samtidigt som du förflyttar en vikt som är tillräckligt tung för att orsaka dig en hel del smärta om du råkar tappa den i huvudet eller på tån. Nej, saken är den att passen aldrig blir lättare. Under passet kommer du ha exakt lika jobbigt vare sig du är nybörjare eller proffs. Belöningen ligger istället i att kunna köra lite tyngre, lite snabbare, eller kanske lite snyggare. Helst en kombination av alltihop givetvis.
Varför gör man då detta, om varje pass är så hemskt? Ja, jag tror faktiskt egentligen inte att det går att beskriva med ord, men känslan efter ett pass är så fantastisk så man tror inte att det är sant. Jag känner mig hög på livet, lycklig och stark som lyckades pressa bort tröttheten och latheten under en stund. Att jag gav mig själv möjligheten att pressa mig själv lååångt utanför min bekvämlighetszon och därigenom kunna utvecklas både fysiskt och som människa. CrossFit ger också mig belöningen att klara mer i min vardag än jag gjort tidigare. Vare sig det handlar om att bära tunga saker under en flytt, eller att leka med mina kusinbarn så orkar jag så mycket mer och kan därigenom vara gladare och ja en mer öppen attityd i livet. Jag avstår nu inte heller från saker av risk för att skada mig, som jag tidigare gjort. Med en mer funktionell kropp litar jag till att jag vågar prova utmanande aktiviteter och tillåter mig också att njuta av dem.

Med CrossFit kan jag också enkelt utvärdera mina framsteg. I början av sommaren, när jag körde igång på riktigt började jag med att köra ett gäng benchmark-pass. Nu, ca 3 månader senare, börjar det bli dags att köra samma pass igen och hoppas på att det hänt något med tiderna. :)
Visst kan man känna att man gjort framsteg i och med att vikterna börjar bli tyngre och återhämtningen bättre, men det är alltid kul att få se svart på vitt. :)
Återhämtningen är nog annars där det märks tydligast. I början ville man bara ägna dagen efter ett pass åt att krypa ihop i fosterställning och gråta över att man knappt tog sig ur sängen. Idag kan jag glatt ta mig till gymmet, eller ut i skogen dagen efter ett mördarpass och köra ett mördarpass till, om jag så önskar.

Så även om inte själva passen kommer att kännas lättare, så kan jag varmt rekommendera träningsformen CrossFit. Se bara till att du har koll på ditt rörelsemönster (sök upp någon som kan utföra ett FMS el liknande på dig) och se till att lära dig tekniken ordentligt av en bra tränare. Sen är det bara att köra! :)

Move well and have fun!
/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar