PurePharma

tisdag 4 september 2012

Buljong

Det gäller att ta vara på hela djuret. Och istället för att proppa i sig massa hemskheter som finns i buljongtärningar så kan man ju lika gärna göra egen.
Igår blev det helstekt kyckling till middag och vad passar då bättre än att koka buljong på skrovet? Släng i skrovet i vatten och koka upp tillsammans med lök, morötter, kryddor, ja allt gott du hittar. Det råder heta debatter om hur man gör den godaste buljongen, men för min del funkar det bra att låta det puttra några timmar och se till att skumma av då och då.
Sen går det utmärkt att frysa in och ta fram när det behövs. :)

Move well and have fun!
/P

3 kommentarer:

  1. Hej Petter!

    Att göra egen buljong är något vi pratat om länge jag och Magnus. Men det har inte blivit mer än prat, just för att det verkar så omständigt men nu måste det ske!! För det är som du skriver så mycket hemskheter i buljongen som finns i handeln. Så sent som i helgen stod vi och granskade innehållsförteckningar på alla sorter som fanns i vår butik. Ingen rolig historia...

    Tack för att du gav mig inspiration till att inte bara prata om det utan även göra egen buljong!

    /Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Ja, det tog ett tag innan jag också tog mig tid till att göra det. Jag målade upp en bild av att det var krångligt och jobbigt, men det enda man egentligen behövde är tid. Och sånt som ger lite smak. :)
      Resultatet blev riktigt bra i alla fall, så det är helt klart värt det!
      Lycka till! :)
      /Petter

      Radera
  2. Man tror att det ska vara så krångligt när det i själva verket är hur enkelt som helst.
    Jag har både kycklingbuljong och kött dito i frysen :)

    SvaraRadera