PurePharma

onsdag 26 september 2012

Kvällens middag

Ikväll bjuds det på ugnsrostade grönsaker, närmare bestämt lök, paprika, morot och rödbeta. Till det serveras delar av en ko som sprungit runt i solen (eller, eftersom kon är svensk kanske det mest handlar om regn...) och ätit gräs.
Enkelt, gott och nyttigt! :)

Move well and have fun!
/P

As simple as that

tisdag 25 september 2012

Paketöppning

Fick nyss hem ett trevligt litet paket med roligt innehåll.
Jag har tidigare under min paleoresa ställt mig lite negativ till proteinpulver och dylikt som intas på löpande band av alla som gjort en bicepscurl och kört en stund på crosstrainern. Dock känner jag själv att jag måste experimentera lite. Ställer mig fortfarande negativ till det skräppulver jag tidigare stoppat i mig. Det klarar sig nog min kropp helg utan.
Holistics protein som är på bilden verkar dock vara av riktigt bra kvalitet och utan massa skräptillsatser. Jag har börjat känna att jag återhämtar mig lite långsammare nu när jag tränar hårdare och ska därför prova med lite proteintillskott efter träning. Lovar att uppdatera er i den frågan framöver. :) Paleovärlden är ju lite kluven till det här med tillskott, men vassleprotein finns ändå med där någonstans i utkanten vid mjölkprodukter i övrigt, så jag tänker i alla fall prova. :)

I övrigt har det gått åt nån burk kokosolja här hemma och tyvärr kostar de ju ofta en del. Nu hittade jag dock burkar som var rätt billiga, men samtidigt verkar vara av riktigt bra kvalitet. Ska prova där också och hoppas att det blir bra! :)

Move well and have fun!
/P

lördag 22 september 2012

When in Rome

Är precis hemkommen från några dagar i Rom. En stad i ett land som kanske knappast för tankarna till paleo. Jag kan väl inte säga att jag inte åt glass och pizza heller, men däremot vill jag med bilden ovan visa att det går alldeles utmärkt att göra rätt bra val även om man är på platser där alla vill kränga på en diverse pasta och deg.
Frukten ni ser på bilden var så himmelskt färsk, söt och god. Samma med tomaterna. Getosten smälte i munnen. Det som ser ut som en jordgubbsrem är i själva verket ett slags torkat kött som var sjukt gott! Det är också så himla roligt att gå runt på marknader och i delikatessbutiker att handla varor. Speciellt när ingen av de vi handlade av pratade ett ord på något annat språk än italienska. Ändå lyckas man på något vis få det att fungera. :)

Move well and have fun!
/P

fredag 21 september 2012

Förlåt mig fader för jag har syndat

Här har väl inte aktiviteten direkt flödat under ett par veckor nu. Men men, får väl bli ordning på det nu. Det som jag ska skriva nu är väl kanske inget man vill läsa på en paleo-blogg men here it goes. Jag och min flickvän inhandlade lite(läs mycket) choklad förra helgen. Vi tänkte liksom att det kan vara bra att ha hemma om man vill fuska någon gång så där. Fin tanke. Tyvärr funkade det inte lika bra i praktiken, utan vi har båda varit där och snyltat av den goda chokladen flera gånger under veckans gång.

Det har resulterat, i alla fall för mig, att jag fått en del finnar, sovit sämre, varit tröttare på dagarna, och jag har dessutom upplevt att mina muskler har varit mer ömma och återhämtat sig sämre under veckan. Var det bara ett sammanträffande? Knappast. Vi har väl nu förhoppningsvis lärt oss läxan. Okej, ingen av oss kommer sluta helt med att äta choklad. Men kanske bättre att äta det någon enstaka gång när man verkligen vill ha det och inte konstant under fem dagar i sträck. Lesson learned. Choklad är gott, men för mycket av det goda är aldrig bra.

Move well and stay away from the chocolate!
/A

måndag 10 september 2012

Watch and learn

Är du sugen på att börja nosa på det här med crossfit så kan det ju vara bra att lära sig att lyfta lite vikter.
Snatch, eller ryck på svenska, är väl helt enkelt lyftens rolls royce. Ett majestätiskt lyft som tar vikten från marken till raka armar ovanför huvudet. Ett litet snedsteg eller annan brist på kontroll i detta lyft kommer att leda till att du får traggla rätt hårt.

Ta en titt på denna video med gurun Mike Burgener för att få lite tekniktips. :)



Move well and have fun!
/P

Tian

Helgen bjöd på mycket olika roligheter. Tyvärr inte något CrossFit SM, men det får jag säkert uppleva vid annat tillfälle ändå. :)
Nu var det istället marknad för hela slanten och inhandlande av kryddor, chiliplanta och annat härligt.
Igår blev vi bjudna på söndagsmiddag av mamma och pappa och det var riktigt gott! Kantarellsoppa till förrätt och till varmrätt kom så en för mig helt ny och väldigt god rätt. Nämligen "Tian" (bilden.) En provensalsk grönsakslåda med ägg. Tänk dig typ en fräsch ratatouille som fick stå en stund i ugnen tillsammans med lätt vispat ägg som hälls över. En riktig smakupplevelse som varmt rekommenderas! :) Passar utmärkt till vilket kött som helst kan jag tänka mig. Älg var det då alldeles ypperligt till. :)

Move well and have fun!
/P

söndag 9 september 2012

RCFFC

Nordiska mästerskapen i Crossfit gick av stapeln i helgen, närmare bestämt i Sätrahallen i Stockholm. Om någon av er läsare haft turen att vara där och fått se alla duktiga atleter med egna ögon så är det bara att gratulera :) . Själv hade jag inte den turen, men jag har i alla fall följt resultaten på tävlingens hemsida. Ni kan hitta den här http://rcffcscores.appspot.com/ . Imponerande resultat! Det jag tycker är mest fascinerande med den här sporten är hur allroundtränad dessa atleter är. De kan lyfta tungt och samtidigt göra det på ett korrekt sätt, de kan springa snabbt och relativt långt, och de kan hantera sina egna kroppar på otroligt många olika sätt. Jag hoppas verkligen att det kommer upp någon liten film eller så från den här tävlingen på youtube eller liknande.

Move well and have fun!
/A

torsdag 6 september 2012

Sötpotatismos

Kvällens meny bjuder sötpotatismos med älgstek och haricots verts.
Har aldrig gjort sötpotatismos förr, men har rätt höga förhoppningar på att det ska bli riktigt gott! :)
Sötpotatisarna kokas mjuka och mixas sedan ihop med smör, salt och peppar och möjligen rivs det ned lite parmesanost om jag känner mig på det humöret. :)
Älgsteken sköter sig så fint i ugnen under tiden. Gillar verkligen sådana måltider! :)
Får se om en stund om det smakar lika gott som det verkar. :)

Move well and have fun!
/P

Sant, så sant!

Planeringsmiss!

Har lyckats planera in att inte vara i Stockholm denna helg, vilket visade sig bli en tråkig miss. I helgen 8-9 sep kommer nämligen årets händelse gå av stapeln i Sätrahallen. Reebok CrossFit Fitness Championship Nordic - det som tidigare kallats CrossFit SM kort och gott. Hade varit riktigt roligt att se, men jag får se fram emot kommande tävlingar istället.
Är du i området i helgen så tycker jag att du ska ta dig dit och skåda atleter av hög klass. Det bästa är att det verkar vara gratis inträde också, så du har liksom inget att förlora. :) Tävlingspassen ser grymt roliga ut. Du hittar dem på:
http://rcffcnordic.com/

Move well and have fun!
/P

tisdag 4 september 2012

Mobilitywod

Insåg till min förskräckelse att en av mina favoritsidor inte var med i länklistan tidigare. Nu är det åtgärdat och jag tänkte också passa på att puffa för fantastiska sjukgymnasten Kelly Starrets sida Mobilitywod.
Om du inte hittar en lösning på dina rörlighetsproblem där så hittar du nog aldrig en lösning. :)
In och titta på lite videos och lär dig mer om din fantastiska kropp på köpet. Vill bara lägga in en varning om att det kan hända att du blir starkare, får mindre smärta och presterar bättre om du följer hans tips. :)

Move well and have fun!
/P

Funktionell träning

Varför i hela friden ska du ge dig på komplicerade övningar som kettlebellsvingar, marklyft och frivändningar, kanske du undrar? Någon har ju bemödat sig att konstruera flashiga maskiner som man kan styrketräna i. De måste ju vara det bästa alternativet, eller?

Nej!
Du rör aldrig din kropp en led i taget och du hamnar dessutom sällan i situationer där du sitter ned fastbultad i golvet och behöver använda din styrka, vilket är scenariot i en maskin.

Så, då har vi klargjort detta. Träna aldrig i en maskin. Det enda du gör för dig själv är att öka risken för att bli obalanserad och ojämn och därmed öka skaderisken. Du har också en stor risk att bli "over powered" där du kan bli rätt stark, men inte har tillräckligt bra grund i ett bra rörelsemönster för att kunna använda dig av styrkan. Styrka på en instabil grund är som att slänga in en Ferrarimotor i en Volvo 240. Funkar inte riktigt..

Funktionell träning då. Vad är nu det? Jo, för att citera min husgud Gray Cook så bör funktionell träning definieras utifrån vad effekten av den är, inte efter hur den ser ut. Många hävdar att bara för att man slänger in en balansboll, eller ett instabilt underlag så är övningen funktionell. Det är precis vad problemet är för oss i tränings- och rehabiliteringsbranschen. Vi kan inte enas om vad som är vad.
En funktionell övning i Gray Cooks (och mina) ögon är istället vad övningen ger. Om jag vill hjälpa någon att kunna nudda sina tår med raka knän (vilket skrämmande många inte klarar av), så får jag helt enkelt använda mig av test-retest för att se om min övning är funktionell. Om jag kör en timmes träning med någon för att nå målet "nudda tår" och inte har lyckats komma en centimeter närmare på den timmen. Då är risken rätt stor att mina övningar har varit rätt ofunktionella. Om jag däremot lyckas förändra något direkt kan jag istället luta mig mot att jag troligen gjort något funktionellt. Så enkelt kan det alltså vara.

Men hur kan då marklyft, frivändningar och kettlebellsvingar vara funktionella då? Jo, helt enkelt av den anledningen att de övningarna producerar någon form av effekt som bör vara överförbar även utanför gymmets väggar. Marklyftet kräver styrka, stabilitet, rörlighet, koordination, bra andning m.m. Till skillnad från exempelvis en maskin där du inte behöver vara stabil, inte särskilt rörlig, inte behöver koordinera rörelsen m.m. Det finns också rätt stor chans att du på daglig basis kommer att utsättas för en marklyftsrörelse, så varför inte se till att träna på den?

Det som också är bra med dessa lite mer komplicerade övningar är att de tränar hela rörelsemönster och kedjor, vilket vår hjärna gillar. Om det var meningen att vi skulle träna en muskel i taget för att bli bra på en hel rörelse så skulle alla bebisar göra sit-ups, plankor och annat dravel. Nu råkar det istället vara så att de blir bra på att rulla genom att, ja just det, rulla. De blir bra på att krypa genom att, hör och häpna, krypa. Ja du förstår min poäng. Genom att träna det önskade mönstret blir de bättre på det. Även om bålstyrkan är det som skulle hämma dem från att kommma upp i krypande så blir de helt enkelt starkare av att prova, prova prova.

På precis samma sätt kommer också du att bli bättre genom att prova, prova, prova. Har du aldrig gjort ett marklyft förr, så är risken stor att du inte är så bra. Någon kommer att hindra dig från att göra ett optimalt lyft. För min personliga del är det greppstyrkan. Mitt grepp gör att jag tappar stången innan det egentligen blir särskilt tungt för benen. Vad göra åt detta? Dragremmar säger någon, men varför säger jag? Med ett par dragremmar skulle jag ignorera min svagaste länk och aldrig träna upp den. Jag vill ju bli bättre, inte få "optimal muskelkontakt" eller annat bodybuildingtjafs. Om jag tränar marklyft gång, på gång, på gång så kommer ju slutligen mitt grepp att vara tillräckligt stark för att resten av min kropp också ska utmanas. Och det är ju precis vad jag vill!

Alltså. Genom att träna hela rörelser kommer du också att utveckla muskler, men genom motsatsen, alltså att träna enstaka muskler kommer du inte att bli bättre på att utföra rörelser.

Move well and have fun!
/P

Buljong

Det gäller att ta vara på hela djuret. Och istället för att proppa i sig massa hemskheter som finns i buljongtärningar så kan man ju lika gärna göra egen.
Igår blev det helstekt kyckling till middag och vad passar då bättre än att koka buljong på skrovet? Släng i skrovet i vatten och koka upp tillsammans med lök, morötter, kryddor, ja allt gott du hittar. Det råder heta debatter om hur man gör den godaste buljongen, men för min del funkar det bra att låta det puttra några timmar och se till att skumma av då och då.
Sen går det utmärkt att frysa in och ta fram när det behövs. :)

Move well and have fun!
/P

måndag 3 september 2012

CrossFit

Nu har jag kört CrossFit-inspirerad träning ett tag. Jag hade aldrig kunnat tro att det skulle vara så roligt som det är.
Missförstå mig rätt. Under passet är det sällan jätteroligt, eftersom du har fullt sjå med att försöka få tillräckligt med luft för att överleva samtidigt som du förflyttar en vikt som är tillräckligt tung för att orsaka dig en hel del smärta om du råkar tappa den i huvudet eller på tån. Nej, saken är den att passen aldrig blir lättare. Under passet kommer du ha exakt lika jobbigt vare sig du är nybörjare eller proffs. Belöningen ligger istället i att kunna köra lite tyngre, lite snabbare, eller kanske lite snyggare. Helst en kombination av alltihop givetvis.
Varför gör man då detta, om varje pass är så hemskt? Ja, jag tror faktiskt egentligen inte att det går att beskriva med ord, men känslan efter ett pass är så fantastisk så man tror inte att det är sant. Jag känner mig hög på livet, lycklig och stark som lyckades pressa bort tröttheten och latheten under en stund. Att jag gav mig själv möjligheten att pressa mig själv lååångt utanför min bekvämlighetszon och därigenom kunna utvecklas både fysiskt och som människa. CrossFit ger också mig belöningen att klara mer i min vardag än jag gjort tidigare. Vare sig det handlar om att bära tunga saker under en flytt, eller att leka med mina kusinbarn så orkar jag så mycket mer och kan därigenom vara gladare och ja en mer öppen attityd i livet. Jag avstår nu inte heller från saker av risk för att skada mig, som jag tidigare gjort. Med en mer funktionell kropp litar jag till att jag vågar prova utmanande aktiviteter och tillåter mig också att njuta av dem.

Med CrossFit kan jag också enkelt utvärdera mina framsteg. I början av sommaren, när jag körde igång på riktigt började jag med att köra ett gäng benchmark-pass. Nu, ca 3 månader senare, börjar det bli dags att köra samma pass igen och hoppas på att det hänt något med tiderna. :)
Visst kan man känna att man gjort framsteg i och med att vikterna börjar bli tyngre och återhämtningen bättre, men det är alltid kul att få se svart på vitt. :)
Återhämtningen är nog annars där det märks tydligast. I början ville man bara ägna dagen efter ett pass åt att krypa ihop i fosterställning och gråta över att man knappt tog sig ur sängen. Idag kan jag glatt ta mig till gymmet, eller ut i skogen dagen efter ett mördarpass och köra ett mördarpass till, om jag så önskar.

Så även om inte själva passen kommer att kännas lättare, så kan jag varmt rekommendera träningsformen CrossFit. Se bara till att du har koll på ditt rörelsemönster (sök upp någon som kan utföra ett FMS el liknande på dig) och se till att lära dig tekniken ordentligt av en bra tränare. Sen är det bara att köra! :)

Move well and have fun!
/P

söndag 2 september 2012

Första handhjälpen

Sedan jag börjat nöta tyngre och tyngre vikter på skivstången har mina händer, eller framför allt huden på mina handflator, börjat protestera.
När det var som värst såg det verkligen ut som att jag höll på att ömsa skinn samtidigt som att varenda litet blodkärl höll på att ge upp.
Det var då jag provade burken ovan. Eller alltså salvan i den, men det förstod ni kanske.
Salvan hjälpte verkligen direkt! Känslan i händerna var underbar. Det bästa var att effekten också höll i sig. Körde en applikation per dag i tre dagar och sedan var händerna som nya.
Det bästa är att ingredienserna är ekologiska och helt naturliga. Denna innehåller endast olivolja, bivax, ullfett och sheasmör.
Finns att köpa på www.hemkokat.nu tillsammans med massa andra roliga, naturliga produkter. Titta in där vettja! :)

Move well and have fun!
/P

lördag 1 september 2012

Paleo och OS, perfect combo

Tydligen funkar det att tävla i OS och samtidigt äta paleolitisk kost. Undrar vad SOK:s dietister säger om det?
http://www.sun-sentinel.com/health/fl-fitness-profile-anna-tunnicliffe-081212-20120810,0,3404191,full.story . Klipp och klistra in länken så får ni läsa själva.

Move well and eat paleo!
/A