PurePharma

lördag 25 augusti 2012

Stenåldersmänniskan. Primitiv eller inte?

Imponerad och smått förbluffad fastnade jag nyss framför ett franskt program om, hör och häpna, paleoastronomi.
En fransk forskare hade studerat grottmålningarna i Lascaux och kommit fram till en del intressanta teorier. Jag missade tyvärr början på programmet, men kom in i en spännande utläggning om huruvida stenåldersmänniskan var de första astronomerna eller ej. Bland annat hade man hittat en benbit daterad 35000 år tillbaka i tiden. På denna benbit fanns ett flertal markeringar i form av punkter. Jämförelser med månens bana visade på en rätt stor korrelation mellan punkterna. Det kan alltså ha varit den första månkalendern som inpräntats på benbiten.
Inuti grottan fanns helt otroliga utsmyckningar i form av målningar av människor och djur. En bild visade två bisonoxar som sprang åt varsitt håll. Den ena med vinterpäls och den andra med sommarpäls. Genom geometriska mätningar kunde man visa att de båda ögonen motsvarade solens ställning på himlen vid, om jag minns rätt, sommar- och vintersolståndet och där emellan gick att dra en linje som motsvarade solens bana på himlen.
Ännu häftigare var nog ett helt runt rum i grottan med olika djur målade i taket i en cirkel. Det fantastiska var att djuren motsvarade stjärnbilder och var positionerade på samma sätt som zodiakens stjärnbilder. Eller åtminstone med stor överensstämmelse. Om grottan hade varit genomskinlig hade man alltså kunnat se rätt stjärnbild bakom djuret.
Visserligen fick denna forskare utstå en del kritik och hennes hypoteser blev inte riktigt accepterade av vetenskapen i stort. Dock finns det ju en tendens till att alla rön som tenderar att omkullkasta allt vi tror att vi vet också får utstå en del spott och spe.
I min värld känns det dock som spännande tankar och idéer. Det skulle vara otroligt fascinerande om våra förfäder hade en så pass utvecklad civilisation att man kunde tolka stjärnhimlen och allt som kommer med detta. Det känns faktiskt inte helt ologiskt att de använde himlen för att optimera jakt och samlande. Årstiderna lär ju helt klart ha påverkat dem på samma sätt som de gör med oss, om inte mer. Vandringar och jakt som kunde planeras i förväg. Hög- och lågvatten som kunde förutspås. Ja, nu när jag fått teorin framför mig så känns det bara logiskt och härligt att våra förfäder använde naturen i ännu större utsträckning än vad vi trott. Himlen var ändå deras tak på ett helt annat sätt än vad det är för oss idag. Givetvis måste de ha ägnat tid åt att fascineras av detta konstverk på samma sätt som alla civilisationer efter dem har gjort.

Om det stämmer eller inte är nog inte jag rätt person till att avgöra. Jag tyckte bara att det var en så pass intressant teori att jag ville dela med mig av den. :)
Sen får du själv bestämma vad du vill tro.

Move well and have fun!
/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar