PurePharma

tisdag 14 augusti 2012

Hälsohets

Känns det inte som att det pågår en liten hälsokampanj runt om i vårt land så här efter de flesta har avslutat sin semester? En semester som kanske innehållit lite väl mycket dålig mat, för mycket att dricka och en hel del godsaker som gjort flertalet svenskar mer ohälsosamma nu, än innan de började sin härliga semester. Överallt tycker jag mig kunna se annonser från gym och s.k. "Viktklubbar"(ännu ett hemskt ord) som utlovar magiska resultat där du kommer ha ett sexpack och stora biceps på bara några veckor. Jag som hoppades att det här fenomenet bara dök upp en gång om året och då runt första-andra januari, för att sedan dö ut runt sjätte-sjunde januari. Fel hade jag tydligen.


Jag förstår bara inte att folk går på det här år ut och år in. Och två gånger per år nu tydligen!! Alla ska träna sju dagar i veckan, bara äta sallad(fettfri givetvis), och inte göra något annat. Ja, jobba lite då kanske.. Vad händer? Jo, efter tre-fyra veckor dör motivationen ut när man bara blivit undernärd och tränat hårdare än kroppen i det läget  klarar av. Big surprise huh? Tror många känner igen sig i det här, eller i alla fall känner någon anannn som gått i fällan. Jag är så trött på alla dessa rivstarter, eller vad man nu ska kalla det, som bara mynnar ut i att folk är tillbaka i TV-soffan med chipsskålen efter några veckor. Tänk om folk kunde ha lite sunt förnuft och försöka hitta lite balans istället.
Träna några pass per vecka. Fokusera på att äta bra, naturlig mat med mycket fett, proteiner och lite mindre kolhydrater. Göra roliga aktiviteter på kvällarna, och då menar jag inte att kolla på dumburken. Ta vara på det som är kvar av det som nu kallas sommar här i norden och gå ut och hitta på något annorlunda och roligt. Lyssna på barnet inom dig. Någonstans där inne finns det ju faktiskt en liten kille eller tjej som vill ut och klättra i träd, plocka blåbär eller leka kuragömma. Gör det då! Det är ingen som hindrar dig. Gör man så här kanske man faktiskt orkar hålla fast vid det nya livet och till och med ha lite roligt under tiden! :)

Move well and find the balance!
/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar