PurePharma

måndag 27 augusti 2012

Äntligen!

I mitt yrke som sjukgymnast stångas jag dagligen med en hel del saker som verkligen inte är logiska.
Ett av mina största hatobjekt är den fruktansvärt hemsk kortisonsprutan. Vissa använder kortisonsprutan som en typ av universallösning. Som patient får man en quick-fix och som läkare kan man skicka hem patienten. Alla glada så långt.
Nu har dock SBU äntligen tagit fram riktlinjer som visar att kortisonet ger "en tillfällig förbättring till priset av en långvarig försämring." Är alla fortsatt lika glada? Näe, tänkte väl det. Nu är det vid tennisarmbåge man dragit denna slutsats och hittills har man inte kunnat dra samma slutsats vid andra tillstånd. Dock menar man att "Den tydliga skadeverkningen vid tennisarmbåge gör dock att en liknande långsiktig effekt inte kan uteslutas vid de andra tillstånden."

Hm. Var hamnade vi nu då? Jo det verkar helt enkelt som att smärtan kanske är kroppens sätt att säga "gör om gör rätt." Inte "spruta in en främmande substans som stänger ned min egen feedbackloop så att jag kan fortsätta skada mig själv."

Våga vägra kortison! Äntligen finns det fler som börjar förstå! :)
Ta istället tag i grundproblemet och slipp få tillbaka skiten en månad senare. Sök upp en duktig terapeut och se till att få hjälp på riktigt!

Move well and have fun!
/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar