PurePharma

måndag 16 juli 2012

Tillbaka från semestern

Konstigt nog kände jag mig inte speciellt trött när jag i morse stämplade in på sommarjobbet igen efter två helt fantastiska veckor i USA:s gyllene stat, Kalifornien. Men tji fick jag. I detta tillfälle sitter jag och försöker hålla upp mina ögonlock som just nu känns lika tunga som två bowlingklot. Lyckas jag bara hålla mig vaken till någon gång i kväll så ska jag nog kunna vara tillbaka i rätt dygnsrytm någon gång under morgondagen. 
En väldigt skön och spännande semester har vi haft borta i staterna i alla fall. Men lite mörkrädd blir man när man ser den kost som många äter där borta. Mer om detta tänkte jag ta upp i ett annat inlägg.


Under våra två veckor där borta blev det inte allt för många träningspass. Några löppass och ett enda gympass lyckades jag ändå skrapa ihop. Amerikaner är ofta mycket vänliga och öppna. Något som jag fick erfara under mitt gympass på ett rätt ordinärt gym en vanlig vardagsmorgon. En två meter lång, blond, svensk kille drar ofta rätt många blickar till sig i ett land där de allra flesta är rätt korta och mörka. En två meter lång, blond, svensk som kör knäböj, marklyft, chins, dips på ett amerikanskt gym drar ännu fler blickar till sig. Tro mig! Mellan mina set med knäböj och marklyft så stod det en kille i ställningen bredvid mig och körde marklyft på ganska imponerande vikter(runt 250 kg räknade jag till). Han kollade lite på mig när jag tränade och jag la märke till att han inspekterade mina fivefingers som jag tränade i. Efter ett set med marklyft sa han, "Skönt att se att det finns någon vettig person på det här gymmet också. Någon som fattat vilka övningar man borde träna och någon som inser att bicepcurls inte är det enda som går att göra på ett gym!" Döma av det han sagt så kan man väl säga att han inte var speciellt imponerat av alla killar med jättestora armar som vars lår man kunde jämföra med ett par tandpetare. Vi började prata lite och jag insåg att vi hade en ganska lika syn på styrketräning. Stora, komplexa, flerledsövningar är alltid att föredra framför massa isolerade övningar som mer kan göra skada än nytta. Vi diskuterade våra träningsupplägg och även de såg rätt lika ut när det kom till själva styrketräningen. Det roliga var att den här killen hade riktigt bra teknik i sina lyft, lyfte tungt och även fått en kropp som säkert många av de som står och juckar bicepscurls har som målbild egentligen. Alltså går det att få en funktionell, stark och muskulös kropp genom att fokusera på tunga, komplexa styrkeövningar. Roligt att få se ett exempel på det. Och som han sa till mig innan han gick, "Keep on doin it buddy".
/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar