PurePharma

fredag 20 juli 2012

Think outside the box

Där många ser ett tråkigt verktyg eller något som egentligen hör hemma någonstans långt ute i skogen ser jag istället möjligheten till ett nytt träningsredskap att lägga till i min lilla redskapspark. Bara för att det inte hör hemma på ett vanligt gym och inte har en siffra på sig som berättar hur mycket objektet väger så innebär inte det att det inte går att träna med. Att göra nya träningsredskap är ett av mina större intressen under sommarmånaderna, kul kille ja vet.. Men faktum är att det finns stora möjligheter att få fram bra redskap att använda under ditt pass bara med hjälp av grejer som man ofta kan ha hemma. Det gäller bara att tänka lite utanför den berömda lådan ibland. Petter skrev om det traktordäck jag fick i början på veckan. Okej, det är antagligen inte något som ligger och samlar skräp hemma på din bakgård men och till närmaste däckverkstad och fråga lite snällt om de inte har något du skulle kunna få. Ett traktordäck ger många möjligheter att utöva en massa övningar. Välta däck, slå med slägg, släpa, dra, knuffa det mellan två personer, boxhopp, you name it! Det bästa med det hela är att du inte ens behöver göra något åt det innan du börjar träna, utan det är bara att släppa av från släpvagnen och börja välta.


Det senaste jag "tillverkade" var en ny medicinboll. Jag har en som väger tre kg och en som väger 4 kg redan men jag kände att jag saknade en tyngre variant. Sagt och gjort så jag satte igång. Silvertejp var min bästa vän i detta arbete. Så här gick det till när jag tillverkade min nya medicinboll:

1. Hitta en gammal fotboll eller basketboll som du har tröttnat på att spela med.

2. Borra ett lagomt stort hål någonstans i bollen. Stort nog för att få plats med en tratt.

3. Sätt i din tratt i hålet.

4. Åk till närmaste sandstrand eller något annat ställe där det finns sand.

5. Häll sand genom tratten ner i bollen.

6. Fyll bollen med sand.

7. Du kan nu limma fast hålet i bollen. Jag gjorde inte det och det funkar bra ändå(mer silvertejp kommer krävas).

8. Den roliga delen. Silvertejp. Mycket. Go nuts! Tejpa över hela bollen. Börja förslagsvis att tejpa över hålet. Tejpa sedan ordentligt över hela bollen flera varv.

9. Grattis, du har nu en ny medicinboll.

Jag har inte vägt min boll än. Men fotbollen var en fyra i storlek och jag fyllde den helt. Skulle uppskatta bollens vikt till cirkus åtta kg. Ska väga den till veckan så att vi får reda på sanningen och så att ni inte behöver ligga sömnlös och grubbla på det.


Svårare än sådär behöver det inte vara. Allt det här tog mig kanske 30 minuter. Fylla bollen kan vara lite krångligt men annars ska det inte vara några större hinder. Nästa projekt är lite hemligt. Jag vill inte att mina träningsadepter ska kunna tjuvläsa om det, utan jag har tänkt att det ska bli en trevlig överraskning när de får se den grejen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar