PurePharma

lördag 21 juli 2012

The gatherer in me

Har idag ägnat halva dagen ute i skogen. Drog imorse på mig mina five fingers med målet att hitta kantareller. Under gårdagens promenad hittade nämligen jag och min sambo kantareller som någon tappat på stigen. Därför var det med siktet inställt på skogens skafferi jag begav mig ut idag.
Då jag är total rookie när det gäller svampplockning så gick det lite trögt till en början. Var letar man liksom? :)
Roade mig därför med att plocka blåbär till en början. Det var lite enklare. :)
Plötsligt dök det bara upp! Skogens guld. Kantareller. Inte många, men tillräckligt många för att försätta mig i ett glädjerus. Efter den lyckträffen blev jag lite bättre på att förstå var jag skulle leta och plötslig dök det upp fler och fler ställen.
För några år sedan skulle jag nog aldrig trott att jag skulle njuta av att vara i naturen så här mycket som jag njöt idag. Total avkoppling samtidigt som jag aldrig känt mig så meningsfull som idag. Jag har hämtat mat liksom! Snacka om meningen med livet.
Nu har jag precis avnjutit mina nyplockade kantareller till lunch och det var banne mig något av det godaste jag ätit. :) I och för sig får de tuff konkurrens från vildhallonen och skogssmultronen jag kalasade på ute i skogen idag också. :)
Att gå "barfota" var också som att tillföra en helt ny dimension till bärplockningen. Att låta fötterna jobba och få träning samtidigt som jag också gjorde nytta. Riktigt härligt! Fler såna dagar blir det. :)

Move well and have fun!
/P

2 kommentarer:

  1. Visst är det härligt med kantareller!! Och kunna fylla på sitt skafferi med blåbär, hallon, smultron och andra härligheter från skogens skafferi! Att dessutom uppleva detta "barfota" gör ju som sagt inte upplevelsen sämre:) Tänk om fler fick uppleva det!

    Ha det härligt i sommarsverige!

    /Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jenny!
      Ja, verkligen helt fantastiskt. Visst har jag plockat bär förut, men det var faktiskt en helt ny upplevelse att göra det barfota. :)
      Ja, om fler skulle prova tror jag att det skulle kunna minska mycket aggressivitet och stress i samhället.
      Ha en härlig sommar du med!
      /Petter

      Radera