PurePharma

tisdag 31 juli 2012

Sola säkert - revisited

Tog tidigare i våras tag i det här med solen, solskyddsfaktor och dess effekter. Det inlägget hittar ni här.
Nu har jag ju utfört mitt lilla experiment ett tag och börjar ju också därför kunna dra lite slutsatser.
Jag beslutade mig alltså att gå emot rådande rekommendationer och har under hela våren och sommaren struntat i allt vad solkräm heter. Hur har det gått då, undrar du?
Jo, bara bra, tackar som frågar! Jag som ALLTID bränt mig. År ut och år in har jag antagit tomatens osmickrande färg så fort solen ens börjat tänka på att titta fram. Detta trots att jag smort in mig enligt konstens alla regler. SPF 30 och andra starkvaror konsumerades friskt. Åt helskotta gick det trots det. Så trots att mitt experiment gick emot all expertis så kände jag väl ändå att det inte kunde bli särskilt mycket värre...
Det jag gjorde nu var dock den lilla enkla grejen att jag började lyssna på min kropp. Precis som med mina five fingers började jag vänja kroppen korta stunder. Min regel var att njuta av solen så mycket som möjligt, men att söka upp skuggan innan jag blev bränd. Detta har jag faktiskt lyckats med och nu de senaste två dagarna kom det stora eldprovet. Nämligen två soliga högsommardagar med sol från morgon till kväll. Skulle mina förberedelser räcka till?
Ja, det gjorde de utan tvekan. Jag vill väl inte påstå att jag är särskilt jättebrun, men om man ser till min historia och jämför med tidigare resultat. Ja, då är jag faktiskt jättebrun. Och detta alltså trots att jag bara solat korta stunder och två heldagar. Så brun som jag är i skrivande stund var jag inte ens efter två veckor i Thailand.
Om vi lämnar utseendefixerade Petter därhän ett tag så är ju det mest positiva också att jag inte har bränt mig = lägre cancerrisk, inte har smort in mig med gifter = lägre cancerrisk och inte blockerat d-vitaminet med gifter = mer välmående.

Ta dig en funderare på det här med solkrämens vara eller icke vara i ditt liv. Jag menar inte att du ska kasta dig ut och pressa dig till första bästa maligna melanom. Tvärtom menar jag att du även här ska börja lyssna på kroppens signaler och därmed undvika att bränna dig, istället för att använda en salva för att kunna fortsätta pressa dig längre (ser du likheten med ex. Ipren, zon och alvedon m.m.?).
Använd ditt sunda förnuft och köp inte allt folk säger till dig.

Move well and have fun!
/P

2 kommentarer:

  1. Vet inte om du vet, men kokosolja ska ha skydd 15 utan att blockera upptaget av D-Vitamin, har jag läst.

    Låter vettigt, att lyssna på kroppens signaler, det borde man göra i allt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Ledsen för lite sent svar. :)
      Det visste jag faktiskt inte. Låter riktigt intressant! Smörjer mig med kokosolja då och då, men har faktiskt undvikit det i samband med solning av rädsla för att bränna mig. Kanske får tänka om där. :)
      Tack för upplysningen!
      Ha en bra dag!
      /Petter

      Radera