PurePharma

söndag 15 juli 2012

Överlevnad

Under dagen har det varit ett ordentligt ståhej kring den försvunna man som hittades efter knappt två veckor i den jämtländska fjällvärlden. Media rapporterar om hur otroligt fantastiskt det är och "att han bara överlevt på vad naturen har att erbjuda."
Jag vill absolut inte på något sätt kasta skugga över vad den här mannen har gjort och jag tycker givetvis att det är fantastiskt att han hittades vid liv.
Det jag däremot blir en aning förskräckt över är vår världs syn på saker och ting. Ska vi se på det som en bragd när någon överlever 10 dagar i naturen? Har vi verkligen hamnat så långt bort från ursprunget att vi basunerar ut på nyheterna när någon har "klarat sig på vad naturen har att erbjuda?"
Jag måste säga att jag tycker att det är lite skrämmande. Det tyder ju på att vi ser naturen som en skrämmande fiende istället för den grundförutsättning den är för vår överlevnad. Dags att tänka om..?
/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar