PurePharma

måndag 23 juli 2012

MILstolpe

Som de lite mer minnesgoda av er kanske minns så köpte jag för ett par månader sedan ett par Vibram five fingers. Tiden därefter har handlat om att successivt vänja min kropp vid att klara normal löpning igen.
Jag har under min rätt sorgliga och något påtvingade löparkarriär tidigare dragit på mig både löparknä och hälsmärta och hade även varit en given kandidat om någon skulle få för sig att utse "Norra Europas tyngsta löpsteg."
Därför var det med en viss förvåning och glädje jag märkte hur lätt det var att springa så fort jag drog på mina five fingers. Där och då hade jag gärna rusat iväg, men jag bestämde mig för att vara klok och låta kroppen vänja sig vid vad som egentligen borde vara dess naturliga tillstånd.
Idag var det meningen att jag skulle jogga iväg till skogen och köra lite MovNat, men någonstans efter vägen dit ändrades planerna. Kanske var det boken "Born to run" som ekade runt inne i skallen, men det blev i alla fall ett längre löppass än jag hade tänkt mig. Jag som alltså inte har sprungit mer än 3 km i sträck de senaste två månaderna hamnade plötsligt på vad som slutade på strax över en mil. Aldrig har jag känt mig så lätt i kroppen som jag gjorde idag. Borta var mitt dunsande steg à la Godzilla och detta ersattes istället med en svävande gestalt som gled fram ovanför marken. Blev förvånad varenda gång jag såg min spegelbild eftersom jag inte ens såg ansträngd ut. Det är första gången jag kommit i mål efter en mil (som jag dessutom persade på med ca 5 minuter) och kände att jag lätt skulle kunna fortsätta på en mil till. Enda anledningen att jag stannade var väl egentligen att jag råkade befinna mig utanför min port.
Att springa mindre har alltså gjort mig till en bättre löpare än tidigare. Förr sprang jag ca 3-4 ggr/v under vår och sommar, men kom aldrig upp i de hastigheter jag gjorde idag.
Min slutsats är att kombinationen paleo, MovNat och CrossFit helt enkelt har gjort mig mer allround än jag själv trodde var möjligt. Jag är rörligare än någonsin tidigare (även om det finns förbättringspotential här...), starkare än någonsin, uthålligare än någonsin, har bättre kondition än någonsin, återhämtar mig snabbare än någonsin, klarar av att röra mig på ett sätt jag aldrig tidigare klarat förr (klättra, hoppa, förflytta objekt med kraft, svinga m.m.) och samtidigt har jag roligare än jag någonsin haft och mår bättre i kroppen än vad jag gjort på många år! :)

Move well and have FUN!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar