PurePharma

onsdag 11 juli 2012

Halvknästående

Jag har i tidigare inlägg skrivit om hur jag använder mig av barnets utveckling i mitt arbete som sjukgymnast inom det idrottsmedicinska området. Jag har skrivit om stabilitetsbegreppet som är långt ifrån det corepass du tänker på och istället hänvisar till mer av en motorisk kontroll där hjärnan snabbt kan styra kroppen bort från smärtsamma och potentiellt skadliga lägen under en rörelse.

Jag har berättat om de första stegen där jag alltid (jo, alltid!) tar ned mina patienter/kunder på golvet och kollar om de kan rulla från rygg-mage och tillbaka enligt ett speciellt mönster. Video finns här.
När de visat sig värdiga och klarar detta tar jag dem enkelt vidare till att krypa för att se om de klarar nästa steg. Krypningen har jag pratat kring här.

Men efter att man har krupit omkring som barn, då kommer man ju upp och går, eller hur? Njäe, inte riktigt så enkelt är det. Först måste vi ju faktiskt komma upp i stående och alla som någon gång har gjort en Turkish Get Up vet vilket steg som kommer innan själva uppresningen. Just det! Halvknästående, eller utfallsstående om du hellre vill kalla det för det.


Men det kan ju inte vara så svårt i alla fall, det gör man ju varje gång man stretchar höftböjaren?!
Nej, det kanske inte är så svårt om man får stå som man känner för, men nu handlar det ju faktiskt om att provocera balansreaktioner, så därför gör vi det helt enkelt lite svårare. :) Ställ dig ned på ett knä i "friarställning" - kom igen, gör det nu. Enkelt va? Prova nu att flytta in foten så att foten hamnar i linje med knät - fortfarande 90 grader i knät. Tillhör du gruppen av ungefär 9/10 som jag har testat så har du nu plötsligt stora problem att stå stilla. Det är ganska troligt att du just börjat vingla. Grattis! Din stabilitet är sämre än en 2-årings. ;)

Tanken är nämligen att du utan besvär ska kunna stå i den där positionen i stort sett hela dagen. Klarar du inte det så är risken också överhängande att allt du gör i svårare positioner (stående, gående, springande etc) enbart består av kompensation vilket sumpar ditt rörelsemönster och gräver dig längre ned mot smärtgrottan. Kompenserande muskler blir ofta överansträngda och överansträngda muskler gör i sin tur ont. It's your choice!
Se till att du klarar av att rulla. Se sedan till att du klarar av att krypa. Se sedan till att du klarar av att stå i halvknästående utan problem.
Du kommer att vingla till en början, men precis som när du lär dig att cykla så är vinglandet positivt. Att vingla är nämligen ett bra sätt för hjärnan att förstå att det finns ett problem att lösa. Hjärnan gillar att lösa problem. Need I say more?

Så vingla på. När det känns som att du kan fortsätta stå hela dagen stegrar du upp träningen genom att vrida bålen från sida till sida. När du sedan klarar det så går du in på youtube och söker på Gray Cook + chop and lift och får en förklaring på två grymma stegringar.
När du sedan klarar det. Då kan du komma och skryta med att du har tillräcklig motorisk kontroll för att komma upp på två ben och stå! Bra jobbat! ;)

Move well and have fun!
/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar