PurePharma

måndag 9 juli 2012

Barfota connection

Gick just barfota ut till parken utanför lägenheten för att sola lite. På väg dit mötte jag en jamaicansk man som blev väldigt förtjust över min skolöshet. Jag var tydligen den första han sett på en asfaltsväg i Sverige som gick utan skor.
Vi hamnade i ett långt samtal om världen i allmänhet och kopplingen mellan människan och naturen i synnerhet.
Jag känner att jag måste dela med mig av det här, för jag blev verkligen uppfylld av mötet. För något år sedan hade jag nog avfärdat honom som mentalsjuk, eller liknande men nu tog jag mig tid att både stanna upp, prata och lyssna på vad han hade att säga. Det är också en stor del i min personliga förändringsprocess. Det här handlar inte om kost och träning även om det är mycket av det vi rapporterar om här. För mig är det dock en förändring som går mycket djupare och handlar om hur jag är som person och hur jag vill leva och bemöta andra och naturen.
Min nyfunna jamaicanska vän hade i alla fall en teori om att alla dessa naturkatastrofer som inträffar för tillfället (översvämningar i södra Sverige, hettan i USA m.m.) var moder naturs sätt att tala om att vi gått för långt från ursprunget och att vi för att gå tillbaka till ursprunget bland annat var i behov av att jorda oss och att åter lära oss känna jorden med fötterna. Helt utan vetskap om min syn på saker och ting började han också förkasta den moderna födan och vår avskärmning från naturen. Jag kunde bara le och nicka. :)
Det som är så synd är att en sådan här man lätt blir avfärdad som flummig och icke tillförlitlig. Många som läser detta inlägg kommer säkert också tro att det slagit slint för mig.
Jag tror dock helt klart att han har rätt i så mycket. Jag tror att naturen försöker berätta något för oss. Kanske är det inte just att vi ska gå barfota,men däremot tror jag att naturen försöker säga att hon blöder och att vi måste göra något.
Att gå närmare vårt ursprung tror jag är ett bra steg att ta. Både för dig som person och för den omgivning du är beroende av.
Ät ekologiskt hållbar föda, odla själv, var ute i naturen, var barfota, fiska din egen fisk, gå istället för att åka bil. Många små steg som kanske kan hjälpa till att balansera upp den vågskål vi så länge tyngt ned åt andra hållet.
I min värld är det i alla fall värt ett försök! Det enda du har att förlora är att du riskerar att må bättre själv.

3 kommentarer:

  1. Håller med dig Petter. Och jag tror att vi allt mer kommer att inse - och uppleva - att människan är en del av naturen och att tanken aldrig var att vi skulle ta hand om den utan att den tar hand om oss.
    Kan rekommendera författaren Daniel Quinn för den som är intresserad av dessa tankebanor.
    Tack för en suverän blogg!

    SvaraRadera
  2. Tycker alltid att det är så otroligt roligt att upptäcka att det finns fler som är inne på samma tankebanor som jag själv är. Precis som mitt möte med den härlige mannen så blir jag väldigt glad. Blir också väldigt glad över tips på bra läsning och jag ska genast beställa en av hans böcker. :)
    Tack för en härlig kommentar!
    /Petter

    SvaraRadera
  3. Yepp! Så sant!

    SvaraRadera