PurePharma

torsdag 7 juni 2012

Work your minimums

Att träna gör man ju oftast för att bli bättre, snabbare, starkare, uthålligare, rörligare eller liknande. Tyvärr tror jag att många (inklusive mig själv) har lätt för att träna rätt mycket på det man redan är bra på och sedan strunta blankt i det man är sämre på.

Som jag smärtsamt själv fått uppleva har jag varit lite av en periodare när det gäller träning. Jag har tränat i stort sett hela mitt liv, men haft lite olika fokusperioder. Ett tag hatade jag löpning och körde bara styrka. När jag körde styrka var jag rätt stark i benen, men inte så starkt i överkroppen varpå jag bara körde ben. Sen svängde det och jag blev löparfrälst och lät styrketräningen glida åt sidan under ett år.
Sådär höll jag på och vad det handlade om var nog att jag var väldigt rädd för att erkänna att jag var dålig på någonting. Jag ville helst vara världsmästare direkt och var jag inte det så struntade jag helt enkelt i det. Det är ett ganska enkelt och effektivt tillvägagångssätt om man vill missa så mycket av livet som möjligt.

Därför har jag nu fått ta tag i mina "ungdomssynder." Jag har för första gången lyckats hitta en balans där jag faktiskt tränar igenom min kropp på massa olika sätt och gör det utan att tappa vare sig kondition, rörlighet, styrka eller koordination. Jag har istället förbättrat alla dessa variabler.
Visst. Än är jag inte lika stark som när jag var som "starkast", men när jag väl når den nivån så kommer jag att vara stark utan att ha gjort avkall på kondition och rörlighet (vilket var fallet tidigare).

Träning ska inte få dig att offra någon del. Styrketräning gör dig inte stel. Felaktigt utförd styrketräning gör dig dock stel. Löpning gör heller inte att du blir svag. Felaktigt träningsupplägg kan dock göra dig svag.
Hitta ett träningsupplägg som gör att du förbättrar alla delar av din kropp utan att försumma något.

Jag vill dock lägga in en liten brasklapp här - det kommer nämligen att tvinga dig till att göra saker du från början är rätt dålig på.
När det gäller min rätt nyligen återupptagna styrketräningsbana så har jag, som jag hoppas att det framgått här tidigare, övergett allt vad isolerade övningar och maskiner att göra.
Jag jobbar med basövningar och har väl ett ganska "CrossFit-likt" tänk när det gäller träningsupplägg. Det innebär att jag nu nöter teknik, vilket inte alla gånger är speciellt roligt. Det är varken speciellt sexigt eller kul att nöta benböj eller ryck med en träpinne, men jag lovar att det är värt besväret i efterhand.

Du kommer att märka ganska tydligt vilka dina svaga punkter är. Min svagaste punkt är min greppstyrka. När jag kör marklyft så är det som tar slut först mina händer. Lösningen blir ju dock inte att sätta mig ned och sura över att jag inte kan. Lösningen blir ju att köra på ända till dess att min svagaste länk är ikapp resten av kroppen.

Gray Cook, som är min husgud när det gäller rehabilitering och träning har myntat uttrycket jag använder mig av i rubriken. Work your minimums! Det är lätt att skryta med hur snabb eller stark man är och posta personbästa på twitter och facebook, men det kanske också krävs att du vågar posta dina personsämsta.
I mitt jobb så ser jag ju aldrig till att jobba med det mina patienter är grymt bra på. Nej, för att få dem att fungera optimalt så måste vi ju jobba på deras svaga länkar. Endast så kan du bli en fungerande helhet!

Move well and have fun!
/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar