PurePharma

torsdag 7 juni 2012

Sluta upp med att klyva hårstrån

Kost och träning kan nog vara de två mest infekterade områdena man kan röra sig inom. Alla har sin idé om vad som är rätt och inte helt sällan ställer sig dessa sidor helt på tvären med varandra.
Varje dag matas vi med information om vilken diet som är rätt för dagen, eller vilken typ av träning som är bäst just nu. Varje dag ändras också vad som är rätt och det som var rätt igår kan idag vara farligt.
Det är inte konstigt att svenska folket (och många fler givetvis) är så förbannat osäkra kring vad som är "hälsosamt" att äta och inte.
Den stora anledningen till att så olika information läcker ut hela tiden är att ingen egentligen vet någonting. Så! Där var hemligheten ute. Inkluderar även mig givetvis. Jag vet ingenting! Däremot är jag fruktansvärt nyfiken och försöker sätta mig in i ämnet och på så sätt har jag fått förståelse för hur saker och ting fungerar.

Nu påstår jag inte att jag är ensam om att ha satt mig in i ämnet kost. Nej, tvärtom. Vi har ju ett flertal yrkesgrupper som inte sysslar med annat. På samma sätt som att jag har matats med mycket konstigheter i min utbildning så har även många av dessa (oftast dietister) också blivit itutade ganska mycket förlegad fakta. Att större delen av vårt land fortfarande går runt och tror att en kalori är en kalori, oavsett vad den kommer från är ganska skrämmande. Idag finns det nämligen väldigt mycket vetenskapligt stöd för att så inte är fallet. Det vi dock ska ta med oss är att det är fruktansvärt svårt att släppa gammal kunskap och erkänna att man haft fel. Jag har själv gjort det och det var plågsamt jobbigt till en början. När jag väl hade gjort det var det dock en helt ny värld som öppnade sig.

Jag påstår inte att jag vet någonting, men jag har utfört ett rätt långt experiment på mig själv och många i min omgivning. Sedan krävs det inte så jättemycket googlande för att hitta fler empiriska bevis för att det här med stenålderskost nog inte är så dumt.

Om du precis har börjat äta paleo, eller är i startgroparna för att komma igång så kan jag bara säga grattis till ditt livs troligen bästa beslut! Till en början kan det dock kännas en aning svårt att greppa just det här vad som är paleo och vad som inte är paleo. Det kan till och med vara svårt för experterna att förstå vad som är vad i vissa fall.

Mitt tips på vägen är följande:
Analysera inte ihjäl dig
Om du väljer att ägna en hel onsdag eftermiddag åt att fundera över om råris är paleo eller inte så kommer du att få en jobbig resa. Se till att få ett grepp om helheten, vilket du lätt kommer att få med sunt förnuft. Innerst inne så vet du vad som är bra och vad som är mindre bra. Ekologiskt kött - borde ju vara rätt bra. En fisk som du fångat själv i en jämtländsk sjö - borde ju rimligtvis också vara helt ok. En tomat - helt ok va? Du förstår vart jag vill komma. Använd sunt förnuft och använd tiden till bättre saker än att dividera diverse livsmedels vara eller icke vara. Gör det lätt för dig. Du kommer troligen inte att dö om du gör ett avsteg här och var av ren okunskap.
Att debattera ett livsmedels vara och icke vara kan i och för sig vara intressant, men att gråta floder över att du råkade äta något som faller utanför ramen kommer inte att göra någon glad. Det finns jättemånga människor som ägnar sig åt att driva denna rörelse framåt genom forskning och debatter, vilket är jättebra. Vill du vara en av dem. Be my guest! Vill du bara äta för att må bra, så räcker det gott och väl att förstå helheten.
Med sunt och logiskt tänkande kommer du helt säkert att kunna resonera dig fram till lösningen på de flesta problem som dyker upp efter vägen.
Och lova mig att du nu hädanefter struntar i allt vad tidningsomslag och löpsedlar basunerar ut. Skapa dig en trygg plattform att stå på när det gäller mat och träning så kommer du rent utsagt kunna skita i allt skräp som skrivs i "hälsopressen" efteråt.
Lita förresten inte på det som står här uppe heller. Jag kan ju vara lika full av skit som vilket hälsomagasin som helst. Se till att vara kritisk till det du läser och hör, men se också till att vara öppen för nya synvinklar om det visar sig att du stöter på någonting som verkar vettigt och som får dig att må bra!
Till syvende och sist så är det ju faktiskt bara du som kan veta vad som får dig att må bra och inte. Men för att få reda på det så kan du också behöva prova lite nya saker och nya tankegångar lite då och då! ;)

Move well and have fun!
/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar