PurePharma

torsdag 14 juni 2012

Resplus

Att klara av att leva ett paleoliv när man har fasta rutiner, tider och möjligheter att handla och äta mat, är egentligen ingen konst. På resande fot kan det genast bli lite svårare. Något jag själv fått erfara under ett par veckor nu. Men lugn, det finns lösningar på problemet bara man planerar lite. Ska du ut på en resa där du vet att du kommer behöva äta något under resans gång så gäller det, oftast, att tillaga maten i förväg. Utbudet av paleovänlig mat är inte särskilt stort i vårt avlånga land. Givetvis går det att stanna på någon servering längs vägen om du kör bil och själv kan bestämma vart och när du vill äta. Om du åker buss eller tåg kan det bli lite svårare att genomföra samma sak. Prova själv att gå fram till lokföraren och be honom eller henne att stoppa tåget en extra halvtimme på nästa station så att du får chans att köpa en matig sallad som kan rädda dig från din hunger. Nä, skulle inte tro det va. Inte skulle det hjälpa SJ:s tåg att avgå lite närmare sina bestämda avgångstider heller. Vad kan du då förbereda för att ta med dig själv på resan? Här följer en liten lista.

  • Sallad. Funkar att äta kall och du kan själv välja vad du vill ha i. Win-win skulle jag kalla det.
  • Ägg. Kokta är att föredra. Tror buss- och tågpersonal uppskattar om de är hårdkokta.
  • Nötter. Enough said. Sitter du i den tysta avdelningen kan det vara bra att förvara de i en prasselfri plastpåse för att undvika arga blickar från medresenärer. Alternativt att du är lite rebellisk av dig och har kvar de i din fina papperspåse som du faktiskt har betalat för på ICA.
  • Frukt. Skära upp en ananas kan bli klurigt. Annars ser jag inga större hinder på den här punkten.
  • Smoothie. Kokosmjölk och bär kommer du långt på. Se till att göra den INNAN du åker. Att köra igång stavmixern är inte heller något som väcker någon större glädje hos dina medresenärer(med undantag om du sitter på bussen som ska ta er vidare till finlandsfärjan och du blandar ihop margaritas åt alla. Då kan det bli gladare miner)
  • Makrill på burk. Okej, lukten kanske inte heller gör någon annan glad. Men det får de ju faktiskt stå ut med.
  • Tonfisk på burk. Nja, här kanske vi ska dra en gräns. 
  • Torkat kött. Fördel om du torkat det själv och att det är gjort av djur som fått beta gräs innan. Det finns färdiga påsar att köpa. Det finns även två nackdelar. För det första innehåller köttet en hel del tillsatser och för det andra är det helt otroligt dyrt.
  • Mörk choklad. Okej, jag skulle faktiskt skriva om mat, men bloggen heter "with dessert" liksom. Kom ihåg, ju mörkare chokladen är desto mindre vill du äta av den och desto mer funderar du varför i helsike du la pengar på choklad.

Det här är min lista med mina tips. Har du egna förslag får du hemskt gärna lägga in de i en kommentar. Jag gillar att göra det ganska simpelt för mig. Vem orkar krångla till saker i onödan?

Move well and plan your meals when you have to move!
/A

4 kommentarer:

  1. Jag tar ofta med mig makrill på burk. Det är ju väldigt okomplicerat och dessutom näringsrikt.. Och kokta ägg såklart!

    SvaraRadera
  2. Har också funderat på att göra pemmican.. Borde vara den ultimata resmaten. Ingen chans att ni har prövat?

    SvaraRadera
  3. Makrill funkar alltid bra. Pemmican hade jag ingen aning om vad det var innan du skrev det så jag var tvungen att googla det. Låter som en utomordentlig sak att göra och ta med sig. Tack för tipset :)

    SvaraRadera
  4. Absolut! :)
    Ganska intressant eller hur? Tänk vad man har mycket att lära från jägarfolken..
    Hittade den här sidan: http://forberedd.se/recept-sa-gor-du-pemmican/#comment-16

    SvaraRadera