PurePharma

onsdag 27 juni 2012

Närproducerat

Valet mellan ekologiska, närodlade råvaror och andra mindre bra produkter är inte alltid så lätt att göra. Som student står jag hamnar jag ofta i den situationen i mataffären. Hur ska man då gå tillväga när man faktiskt ska välja? I en utopi så skulle allt jag åt vara odlat högst 100 meter från dörren. Men eftersom att jag i dagsläget inte har några planer på att bli bonde så måste jag lösa problemet på ett annat sätt. Det första, eller egentligen det enda, jag funderar på är om de extra kronorna som den ekologiska varan kostar faktiskt är värda att lägga ut. Vad har jag att vinna på att välja den ekologiska varan? Hur mycket sämre är den icke-ekologiska varan? Hur mycket skiljer priset? Ungefär så brukar mina tankegångar gå. Vissa saker köper jag och min flickvän alltid i den ekologiska varianten. Som bananer till exempel. Andra varor anser vi inte att det är värt att punga ut några extra kronor på för att få den närproducerade varianten. Det handlar hela tiden om en avvägning. Hur mycket är jag villig att betala? Vad vinner jag på den ekologiska varianten? I grund och botten handlar det om att försöka äta så bra råvaror som möjligt. Ibland är det kanske inte genomförbart att enbart köra på den ekologiska linjen och då får det väl vara så då. Men en sak kan vi nog vara överens om, ekologiskt slår alltid massproducerad mat. Sen är frågan bara om det är värt pengarna alla gånger. Hur brukar du göra?

Move well and eat eco-friendly!
/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar