PurePharma

måndag 28 maj 2012

Sömn

Listan på förbättringar som min kostomläggning lett till kan göras lång. Från början var jag dock lite tveksam kring det här med sömnen. Jag tyckte mig helt enkelt vara tröttare på morgonen och även ägna större delen av morgontimmarna åt att vrida och vända på mig. Det var ingenting jag hade upplevt tidigare och kändes inte alls kul. Alla berättade ju om hur mycket bättre de sov när de gått över till paleo. Skulle jag vara ett undantag nu då helt plötsligt?!

Det här pågick ett tag och sammanföll med en period i mitt liv där jag pluggade på distans och därmed kunde förfoga rätt fritt över min tid. Det innebar att jag sov till ca kl 9 varje morgon, men ändå vaknade upp trött.
En dag slog det mig dock att jag kanske helt enkelt sov för länge. Att anledningen till att jag ägnade morgonen till att vakna och somna om var att jag helt enkelt var pigg och vaken tidigare än klockan 9. Rätt logiskt kanske, men ibland tar det tid att nå vissa insikter gällande sig själv. :)
Väl värt att experimentera lite, tänkte jag och det är jag verkligen glad över.
Ganska snart märkte jag att min optimala tid att vakna snarare var kring 7-7.30, vilket var då jag började slå upp ögonen. När jag kämpade emot den instinkten så sabbade jag väl helt enkelt min kropps egen rytm och jag blev därför tröttare. När jag började vakna tidigare blev jag alltså otroligt pigg istället. Det tog inte lång tid innan min kropp helt plötsligt var tidsinställd på att vakna kl 7, pigg och utvilad - utan alarm!
Sedan har detta bara rullat på och nu för tiden kan jag också göra avvikelser från denna naturliga rytm och ändå vakna pigg och utvilad.

Jag har också märkt av att jag somnar snabbare på kvällarna nu för tiden. Det har säkert många förklaringar, men på den tiden jag var pastaförbrännande så krävde jag ett rätt stort mellanmål sent på kvällen för att jag ofta var dödshungrig (trots att jag ätit en stor middag några timmar innan..). Nu äter jag min middag vid 18-20 nån gång och sedan behöver jag ingen mer mat förrän dagen efter.
Jag försöker också att undvika konstgjort ljus från TV och dator sista timmen innan jag går och lägger mig, vilket säkert hjälper mig att varva ned. Små förändringar, som dock leder till en mycket mer positiv och energisk Petter än tidigare. :)

Sömnen är otroligt viktig, som du säkert vet. Tränar du hårt, eller har ett krävande arbete så blir sömnen än viktigare. För vem vill inte boosta sina nivåer av HGH (Human Growth Hormone), förbättra sina kognitiva funktioner och förbättra sitt immunförsvar?

Move well and have fun!
/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar