PurePharma

fredag 4 maj 2012

Se upp för slasktratten!

Som sjukgymnast läser man en hel del om diagnoser och sjukdomar på olika sätt och vis. Det jag dock blev förvånad över var hur många sjukdomar med "oklar orsak" man tar upp och det är nog tyvärr inte begränsat till sjukgymnastikens värld. Har du någonsin gått till en läkare eller sjuksköterska och fått svaret "Du har den här diagnosen.", men däremot inte kunnat få svar på varför det uppkommit eller ens vilka mekanismer som ligger bakom?
Du känner igen det? Grattis! Du har hamnat i slasktratten!

Slasktratten är det som används när man inte har en aning om hur någonting har uppkommit, eller vad man ska göra åt det. Olika behandlare kan ha sina olika knep, men ofta får man svaret att man får lära sig leva med det, eller blir vidarebollad till någon annan yrkesgrupp. Ett annat vanligt scenario är att skriva ut en medicin så att patienten sedan kan "leva som vanligt..."

Det är tyvärr inte ovanligt att träffa patienter som i flera år hoppat runt i olika behandlingar, utan att egentligen ha fått något mer än en diagnos. Någon hjälp har de då aldrig fått, förutom kanske någon enstaka lindrande kur här och där.

Hur kommer då ovanstående sig, egentligen? Jag kan ju inte påstå mig ha ett svar på alla olösta fall i sjukvården direkt, men jag tror ändå att det i många av fallen kan vara "enklare" än man tror.

Ju mer jag läser om livsstil och hur den påverkar oss och hur så många fått hjälp av att stanna upp och återgå till ursprunget så är jag helt övertygad om att detta är vägen att gå.
Det svåraste som finns som terapeut (och därmed det roligaste, enligt mig) är att hjälpa en person med en hel livsstilsförändring. En skada eller en diagnos är väldigt sällan orsakad av en enstaka faktor, utan i de allra flesta fall handlar det om hundratals saker som påverkar på ett eller annat sätt. Att stanna upp och se denna helhet tar tid och kräver mycket jobb och tyvärr är det nog därför det inte utförs idag. Detta inlägg är inte menat som någon kritik mot de personer som jobbar inom sjukvården. Tvärtom! Det finns otroligt många som kämpar och gör ett bra jobb, men som sjukvården fungerar idag så finns det helt enkelt ingen tid att stanna upp och göra det lilla extra. Det spelar ingen roll att du med en längre behandlingsperiod kan förhindra att patienten måste återkomma fler gånger på sikt, nej allt handlar tyvärr om kortsiktig vinst och lönsamhet.

För att ta tag i problemet behöver vi som skattebetalare och patienter börja ställa krav. Hur vill vi egentligen att vården ska fungera. Accepterar jag besöket bara för att jag får en diagnos och ett piller så att jag kan fortsätta leva som vanligt, eller är det dags att ta ansvar för min egen hälsa?
Som sjukgymnast blir jag jätteglad när jag får en patient som vill diskutera och vågar ifrågasätta vad vi gör. På så sätt märker jag ju att patienten tar ansvar för sin egen rehabilitering och sin egen väg mot ett friskare liv. Att inte acceptera en slasktrattsdiagnos är en av de viktigaste punkterna, enligt mig.

De allra vanligaste orsakerna till att söka vård idag är för sjukdomar och skador orsakade av vår livsstil. Vad hjälper det då om jag ger dig en diagnos? Inte ett dugg hjälper det dig. Enligt mitt sätt att se på det kan det dock stjälpa dig, genom att det är lätt att bygga upp en identitet kring sin diagnos. Med en diagnos är det enda vi kan göra att sätta in en behandling mot symptomen, oavsett om symptomen är muskelvärk, högt blodtryck eller diabetes. Visst kan symptomlindring vara på sin plats ibland, men inget kommer ju bli bättre om vi inte tar tag i orsaken till problemen - livsstilen!

I dagens quick-fixsamhälle verkar det dock som att vi som patienter är passiva och kräver symptomlindring och därigenom sviker vår inneboende potential. Vi har "alla" möjligheten att vara vältränade, smärtfria, pigga och friska och det krävs mindre än du tror. Små förändringar i livet kan ha lavinartade positiva konsekvenser för dig på sikt, men då måste du ta ansvar för din egen hälsa.

Ju längre man varit fast i slasktratten desto svårare kan det vara att inse att det finns en enkel väg ut. Ofta har man ägnat allt för många år åt att höra att "tillståndet är kroniskt" och fått tips på hur man "kan leva med det" på olika sätt så att tro att det finns en väg ut blir nästan omöjlig.

För att dra en personlig anekdot så blev jag själv diagnostiserad med astma för några år sedan. Jag fick självklart medicin och tips om hur jag kunde fortsätta leva med detta. Ingenstans fanns dock någon som kunde tipsa mig om livsstilsförändringar. Det tog ett tag innan jag tog mitt förnuft till fånga, men efter ca 1 månad med stenålderskost kunde jag slänga min medicin all världens väg. Den känslan är helt otrolig! Att känna makt över sin egen hälsa och inte överlämna sig i läkemedelsbranschens händer vid minsta lilla motgång.

Detta blev ett långt raljerande om det här med dagens sjukvård och jag vill förtydliga att jag självklart inte räknar in alla sjukdomar i ovanstående. Det finns ju givetvis sjukdomar som inte har med livsstil att göra. Dock har jag tänkt att i några kommande inlägg bli mer specifik och ta upp vissa "diagnoser" som definitivt har med slasktratten att göra - däribland IBS (Irritable Bowel Syndrome), fibromyalgi och kanske även huvudvärk/migrän. Jag kommer inte att servera lösningar på silverfat, men jag hoppas att jag kan få er att fundera och ifrågasätta. Det är mitt mål. :)

Move well and have fun!
/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar