PurePharma

tisdag 29 maj 2012

Rena smaker

Sitter och äter kokt ägg och filosoferar lite. Inser att jag för ett år sedan aldrig skulle ha kunnat äta ett ägg utan någon form av tillbehör som kaviar, eller i värsta fall salt.

Är vi programmerade att tro att allt vi äter måste smaka salt eller sött a la snabbmat och halvfabrikat? Känns lite tragiskt, men tyvärr är det nog så i många fall.
Idag när jag äter exempelvis ett kokt ägg så älskar jag helt enkelt smaken av ägg. Det tog ett par månader innan man vande sig vid att det inte skulle smaka salt eller något annat, men nu när jag vant mig så förstår jag inte varför jag ville förstöra äggsmaken. Samma sak gäller andra livsmedel också. Givetvis kan en nypa salt förstärka och framhäva smaker i många rätter, men det är överanvändandet av det som jag sätter mig emot. Behöver du verkligen salta maten? Det är en fråga du kan ställa dig. I många fall kommer du säkert vilja det, men du kanske inte behöver det i alla situationer. Prova nästa gång du äter ägg. :)

På samma sätt pratade jag med en kompis som nyligen gått in på den socker- och mjölfria banan. Tidigare älskade han Coca Cola och annan läsk, men efter två sockerfria veckor så kunde han inte för sitt liv förstå hur han kunnat dricka något dylikt tidigare. Jag drack ett litet glas julmust i julas och kan bara instämma i hans åsikter. Det blir så sött att det blir äckligt! Och det är något man liksom inte reflekterat över tidigare. Snacka om att vi är sockerberoende till mans!

En av många fördelar med riktig mat är alltså också att man återfår någon form av uppskattning för de naturliga smakerna. Oavsett om det är smaken av en solmogen tomat, eller en bit naturbeteskött. Förslagsvis kan du sedan laborera med andra smakförstärkare som örter och kryddor istället för att av bara farten vända dig till saltet eller sockret.

Move well and have fun!
/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar