PurePharma

måndag 7 maj 2012

Pollenchock






Läste i en av våra kära kvällstidningar att det tydligen exploderat av pollen de senaste dagarna i och med att naturen gör sitt för att välkomna våren.

Det intressanta i detta är att jag under ca 5 års tid känt av denna pollenchock och blivit snorig, irriterad i halsen och i ögonen. Tydligen var det enligt sjukvården "helt normalt" att detta kunde komma av sig själv även när man nått vuxen ålder. Lurad som jag var så godtog jag ju detta och förberedde mig för ett antal jobbiga vårar.

Nu kanske det inte är så att jag ska ropa hej än, men trots att det tydligen varit "värre än någonsin" på pollenfronten så har jag inte känt av ett dugg än så länge. Kan det ha med kosten att göra tro?

Det skulle ju i alla fall följa en viss logik om det var så (vilket jag verkligen hoppas på, eftersom kliande ögon och rinnande näsa är rätt jobbigt..)
Allergi är ju helt enkelt ett slags hyperreaktion av kroppens försvarsmekanismer mot ett visst ämne (typ pollen). Har ni hängt med här tidigare så vet ni ju också att kroppens försvar består av, ja just det, inflammation. Tadaa!

Om vi då äter en kost som hela tiden triggar inflammation (socker, gryn och annat skräp) kontra en antiinflammatorisk kost (paleo ex.)kanske vi kan ana vartåt det barkar... Om du hela tiden går runt i ett stadium av inflammation så är det ju inte så konstigt om din kropp sedan drar upp på högvarv mot något så pass ofarligt som pollen ändå är.
Om du däremot går runt och mår allmänt bra så krävs det nog lite mer än pollen (eller en katt) för att kicka igång försvarslinjen.

Nu finns det givetvis lättare och svårare fall av allergier, så se inte det här som en uppmaning att äta en påse nötter om du är dödligt nötallergisk bara för att du ätit stenålderskost i en månad. Näe, men däremot så skulle jag i alla fall kasta mig över en kostomläggning för att åtminstone ge min kropp en chans att fungera normalt. Men det kanske bara är jag? :) Det kanske är roligare att förpesta sin kropp med piller och nässpray, eller?

Move well and have fun outside!
/P

2 kommentarer:

  1. Japp, här måste jag lämna en kommentar - har haft exakt samma upplevelse. Ätit Paleo i drygt 1,5 år nu och redan förra sommaren så var min allergi (sedan 20 år) nästan helt borta. Tidigare har jag fått ta kortison sprutor, tabletter och sprej för att må ok. Nu inget och som sagt förra sommaren märkte jag knappt några symptom!

    Har dessutom skaldjursallergi (också sedan c:a 20 år) men på grund av alla andra framsteg som Paleokosten inneburit har jag nu testat skaldjur lite försiktigt och reaktionen är mycket mindre än tidigare!

    Kosten är otroligt viktig! Precis som du skriver "...kasta mig över en kostomläggning..." är helt riktigt - och ack så befriande för kroppen!

    Magnus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Magnus!
      Underbart att det inte bara är jag som märkt av detta mycket positiva fenomen. :)

      Man vill ju inget annat än att nå ut till folk med att det faktisk finns en "enkel" lösning, som även kommer påverka dem positivt i så många andra riktningar.
      Vi får ta ett steg i taget och hoppas att folk börjar inse så småningom!
      Hoppas att ni fortsätter med ert fina arbete under ert tak! :)
      Ha en trevlig helg!
      /Petter

      Radera