PurePharma

tisdag 8 maj 2012

Medvetenhet

Att vara medveten i det man gör på daglig basis kan vara en oerhörd utmaning. Oavsett om det handlar om matinköp, träning eller bara att aktivt lyssna på den man pratar med. Med alla intryck vi får hela tiden är det lätt att försvinna ut i periferin och egentligen inte ta del av någonting på riktigt, utan bara ta in små delar av allt.

På gymmet ser vi alldeles för ofta denna typ av extrema omedvetenhet. Personer som iklädda hörlurar slött drar eller pressar i någon maskin och sedan går vidare till nästa. I huvudet är troligen den personen kvar på jobbet, eller så har den personen redan mentalt vandrat vidare till matbutiken eller liknande.

Min paleoresa har definitivt lett mig in på en mer medveten väg än tidigare. Inom MovNat är det ett centralt begrepp med mindfulness, vilket ju handlar om just medveten närvaro. Precis som allt annat i den här förändringen så tar det ett tag innan man känner sig helt naturlig med att vara medveten om nuet. Det är enkelt uttryckt skitsvårt! Det är ju mycket lättare att tänka på vad man ska göra sen än att bara känna och fokusera på det jag gör just precis nu. Dock kan det vara värt att träna upp den förmågan, eller rättare sagt att damma av den. För den finns där även hos dig, även om du inte har använt den på ett tag.

Att inte vara medveten skapar ju inte direkt en känsla av effektivitet. Eller, ja. Du kanske tror att du är effektiv eftersom du "kan hålla många bollar i luften," men hur bra blir det egentligen? Tänk dig istället tillbaka till en sån där dag när du bara var sjukt effektiv och hann med allt du skulle göra. Jag tror att chansen är stor att du den dagen såg till att göra en sak i taget och bockade av dem i en rasande takt. Stämmer det?

Oavsett om det gör dig mer effektiv eller inte så är jag övertygad om att du kommer att må bättre av att vara mer medveten. Jag, som tidigare kunnat stressa upp mig en del över småsaker, kan i dagsläget ta hand om detta i ett mycket lugnare tillstånd.
Jag känner också att jag får ut mer av min träning genom att vara medveten om det jag gör.
Saken är ju faktiskt den att vi till väldigt stor del tränar med vår hjärna. Det är hjärnan och nervsystemet som ska koordinera rörelserna, se till att vi lär oss nya rörelser och även se till att kroppen ska bli starkare och snabbare. Kopplar vi då bort hjärnan från träningen (ja, rent medvetandemässigt alltså) så har jag svårt att se att vi kan få samma resultat, samtidigt som vi ökar på en tråkig stressnivå genom att ha hundra grejer på gång i huvudet. Hjärnan kan ju faktiskt inte skilja på tanke och handling när det gäller hur hormonnivåerna regleras, så du kan ju tänka dig till en utmattningsdepression om det är vad du önskar.

Ett exempel när det handlar om att lära sig nya saker så kan vi ju ta barnet som ska lära sig gå, eller kanske till och med cykla. Vad tror du att oddsen är att de tänker på kvällens middag eller morgondagens morgonmöte samtidigt? Tror du att de skulle kunna lära sig den nya aktiviteten om de hade huvudet fullt av andra saker? Nej, jag är helt övertygad att de måste vara "in the zone" för att kunna träna in dessa nya synapser och mönster.

Istället för att göra så mycket som möjligt hela tiden så strävar jag efter att göra allt jag gör så bra som möjligt. Jag kan känna mig mer nöjd om jag gjort 10 saker superbra än om jag gjort 100 saker lite halvdant. Samtidigt som jag också mår bättre och har tid och ork över för det som livet verkligen handlar om. Nämligen att njuta av det!
Jag uppmanar dig inte till lathet på något sätt, men vårt sätt att se på livet idag gör dig varken mer produktiv eller till en bättre människa. Det enda det ger dig är en känsla av otillräcklighet och magsår. Kliv istället av karusellen och njut av stunden. Du har hela tiden valmöjligheter. Sträva efter att göra det bästa valet för dig när du kan!

Move well and have fun!
/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar