PurePharma

tisdag 29 maj 2012

Lyft tunga saker

En del av Mark Sissons "Primal blueprint fitness" är som ni kanske vet att lyfta tunga saker då och då. Att lyfta tunga saker betyder inte att du ska marklyfta till dess att du ramlar ihop, utan det är mer av ett samlingsnamn för styrketräning i olika former. Marklyft ingår självklart i begreppet, men det som däremot går fetbort är alla typer av isolerade enledsövningar och allehanda maskiner.

Styrketräning har varit en stor del av mitt liv sedan tidiga tonåren. Under min mest intensiva styrkeperiod var målet tyvärr att bygga muskler/se snygg ut, vilket ledde till att träningen blev mer av ett jobb. Ett jobb som krävde diverse kosttillskott och måltidsplaneringar och annat tråkigt. Träningen bestod nästan uteslutande av enledsövningar och annat som skulle "pricka" rätt muskel och även om jag kanske blev starkare så kunde jag aldrig använda styrkan utanför gymmet. Jag blev nämligen mer och mer katastrofal gällande att använda min egen kropp, eller på att utföra funktionella sysslor utanför gymmets väggar. Det blev heller inte roligt att hålla på så här och jag kände även att kroppen tog mer och mer stryk. Smärta på konstiga ställen och ryggskott så fort jag bytte däck på bilen. Skulle det vara så när man var 20 år? Trots att man följde allmänna råd om träning och kost så mådde man liksom inte bra. När det var som värst tränade jag styrketräning ca 5-6 ggr/vecka. Givetvis delade jag också upp kroppen i ben, bröst-axlar-triceps och rygg-biceps. Fantastiskt märkligt att jag aldrig lyckades bli bättre på att använda min kropp...

På senare år har jag dock fått upp ögonen för andra sätt att träna på. Sedan min övergång till paleo har fokus legat på MovNat då jag har haft rätt mycket förbättringspotential där. :) Styrketräningen på gym har fått ligga i träda ett tag och har endast utförts sporadiskt. Nu under den senaste månaden har jag dock beslutat att återuppta tung styrketräning och shit vad kul det är! Mitt slit ute i skogen har lönat sig i form av en bättre kroppskontroll och ett förbättrat rörelsemönster. På så sätt har gymmet också förvandlats till en lekplats, på samma sätt som skogen blivit för mig.
Borta är enledsövningar och annat tråkigt. Sets och reps är också något som jag strävar efter att utrota i min träning.
Ett träningspass för mig nu handlar om att lära mig nya rörelser, eller att försöka fullända de rörelser jag redan kan någorlunda och att successivt göra detta med allt tyngre vikter. Någonstans där på vägen så blir man helt slut, jag lovar! :) Att räkna repetitioner är något som är så djupt rotat i mig så att det sker på ett omedvetet plan, men jag försöker att inte låta mig styras av antal längre. Istället försöker jag sluta när det helt enkelt är för tungt, eller då jag helt enkelt inte klarar av att göra en till med bra teknik.

Med det här sättet att tänka så har jag snabbt blivit "starkare", eller kanske snarare mer effektiv i mitt lyftande. Det är ju knappast en fysiologisk styrkeökning som skett på så kort tid, men jag kan lik förbannat lyfta tyngre vikter.
När man strävar efter att lära sig nya saker, eller att förbättra en rörelse så ställer det dock ett tämligen tufft krav på dig som människa. Du måste nämligen vara närvarande i det du gör. Mindfulness in motion! Det är en stor del av MovNat-filosofin och går givetvis också att implementera i gymmet. Så, ta ut pluggarna ur öronen och sluta fundera på vad andra tänker om dig och kör din grej!

Många är tyvärr rädda för övningar som frivändningar, marklyft, benböj och annat roligt. Ja, skaderisken finns om man utför en rörelse fel. Därför måste du vara närvarande och träna teknik! Det många inte förstår är dock att maskiner är sämre ur en skadesynvinkel. Att gång på gång nöta in rörelser som är helt ofunktionella kommer högst troligen att förändra ditt sätt att röra på dig och därmed öka din skaderisk. Risken är också stor att du i en maskin använder ena sidan mer än den andra utan att märka av det och därmed skapar asymmetrier som, just det, också ökar skaderisken.

Att lyfta tunga saker är sjukt roligt! Visst kan du väl hålla med om att marklyftet kanske inte är så farligt ändå? I så fall skulle det ju vara rent livsfarligt att flytta, eller att bära resväskan från bagagebandet. "Grundövningarna" inom styrketräning och CrossFit är ju grundövningar av en anledning. De har nämligen en stor möjlighet att implementeras i ditt vardagsliv, oavsett om du är gammal eller ung, kvinna eller man, stark eller svag. Ta hjälp av någon om du behöver och börja nöta teknik med skivstång, kettlebell, sandsäck, slägga m.m. Din styrketräning kommer att bli så mycket roligare än att vandra från maskin till maskin, eller bicepscurl till tricepspress.

Move WELL and have FUN!
/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar