PurePharma

lördag 12 maj 2012

Kunskap, glädje också lite tango(kanske?)

Det här med träning är ju ganska simpelt egentligen. Eller? Efter snart ett år av sjukgymnasstudier så har jag fått en ny förståelse för många människor som inte delar min uppfattning, utan ser träning och rörelse som något krångligt, tråkigt och kanske rent utav hemskt. Men behöver det vara så krångligt som det i dagsläget är för många? Det borde inte vara det men faktum är nog att många undviker fysisk aktivitet och träning i brist på kunskap och att folk inte vet riktigt vart och hur man ska börja. "Vad ska jag träna?". "Hur mycket ska jag träna?". "Måste jag gå på gym?". "Fria vikter eller maskiner?". Det här är funderingar som antagligen många, som inte är så speciellt aktiva, har och funderar mycket på. Finns det något bra, enkelt svar på detta då? Njae, det är kanske inte så enkelt jämnt. Jag och Petter skriver ju en del om vad vi tycker är bra träning och vad VI tycker är roligt att göra. Det behöver inte betyda att just DU håller med om vad vi tycker.



Inom paleovärlden finns det ett litet grundrecept på träning som otroligt många lever efter, och mår otroligt bra av för den delen. Det ser ut ungefär så här:
  • Lyft/pressa/dra/släpa tunga saker några gånger i veckan(3-4 ggr typ)
  • Sprinta/spurta ett pass i veckan
  • Lågintensiv aktivitet som promenader och cykelturer, några timmar i veckan.


 
Ser det ut som något du skulle kunna tänka dig att göra varje vecka. Perfekt! Du kommer antagligen att må väldigt bra av det. "Men jag gillar inte att gå på gymmet". "Sprinta är ju skittråkigt". "Promenader är det värsta jag vet". Okej, då kanske du ska ställa dig frågan vad just DU tycker är roligt. För även om jag och Petter har ett program åt dig som kanske skulle vara ultimat(fel ord, jag vet) så är det ju inget bra program om du tycker att det är pest och pina att genomföra. Så hitta det du tycker är roligt att göra. För i grund och botten handlar det nog mest om glädje. Om du tycker om att svinga dig i lianer, flytta stora stenar i skogen, och slå dig på bröstet samtidigt som du skriker som Tarzan. Ja men följ med Petter ut i skogen och gör som han. Tycker du om att lyfta skivstänger/kettlebells på gymmet? Gör det då. Är det roligaste du vet att spela hästpolo på söndagmorgnarna? Ja men fortsätt med det då för guds skull.


 Vad du än tycker om att göra så är den aktivitet där du får ut någon form av glädje kanske den bästa aktiviteten. Sen ska man inte göra något för mycket heller. Så gå ut och hitta den aktivitet som just du mår bäst av. Du kanske får prova dig fram och våga göra saker som du inte trodde du skulle våga. Där kan jag dra en parallell med mitt första besök på ett yoga-pass. Kände mig väl inte direkt lika tuff som Stålmannen innan jag klev in, och visst var jag ganska vilsen under början av passet. Men faktum är, att jag hade otroligt mycket att vinna på att övervinna min egen manlighet och våga. Så gör samma sak du också!


Move well and find the joy in life!
/A

1 kommentar:

  1. Det är synd att det är så lite lianer i söderort bara... ;)

    SvaraRadera