PurePharma

fredag 11 maj 2012

IBS - fastnat i slasktratten?

Publicerade ett "slasktrattsinlägg" härom veckan och Anton fortsatte i den stilen med sitt inlägg om autoimmunna/inflammatoriska ledsjukdomar.

Att vi raljerar kring det här beror inte på att vi på något sätt ser ned på personer med dessa sjukdomar. Att jag inte "tror" på vissa av dem beror inte på att jag inte tror att de som fått diagnosen inte har problem. Nej, jag skulle vilja påstå att det helt enkelt är totalt tvärtom. Jag kan mycket väl tänka mig att man har väldigt stora problem och i många fall har haft under en lång tid. Om man också har problem, i form av smärta eller annat, så gör man ju också allt man kan för att få reda på en orsak. Problemet är ju då att vi inom sjukvården har hittat någon slags mellanmjölkslösning, där vi kan ge patienten ett svar som bara är grundat på symptom. Det säger inget alls om orsaken.

Som patient blir man nog i många fall "glad" över att ha fått ett namn på det man har. I fallet IBS är det ju till och med någonting ofarligt. Att man inte har så mycket koll på vad som orsakar problemet blir på något vis sekundärt i och med att man blivit lugnad med att det är ofarligt.
Så långt är väl allt bra, men om jag var patient så skulle jag i alla fall vilja veta om det fanns ett sätt att bli av med "sjukdomen" och då pratar jag inte om vilka mediciner jag kan äta.

IBS (Irritable Bowel Syndrome) verkar vara otroligt vanligt idag. Väldigt många i min närhet är/har varit drabbade och jag har försökt få fram siffror på exakt hur vanligt det är. Detta verkar dock vara svårt "eftersom diagnoskriterierna är så olika i olika studier." En uppskattning är dock att någonstans mellan 5 och 15% lider av IBS. 5-15%!!
Vad är diagnoskriterierna då?
Jo, enligt "Svensk gastroenterologi" så finns det helt enkelt inga validerade diagnoskriterier. Man bör dock ha ont i magen, uppsvälldhet, avföringsrubbningar och att detta bör förvärras vid födointag." Det finns också en komorbiditet (samband med andra sjukdomar) där man ser att de som har IBS oftare har inflammerade luftvägar, migrän, fibromyalgi, trötthet, bäckensmärta, PMS, kronisk trötthet m.m.

Hallå?! Börjar vi se någon typ av röd tråd här?

Intag av föda som alltså leder till ovanstående besvär, som egentligen bara är en radda symptom utan någon som helst "tydlig orsak." Ja, det måste ju vara magen det är fel på, helt enkelt! Eller? Ångest och depression är också tätt sammankopplade med IBS - ja tacka f-n för det. Hur kul är det att gå runt och ha ont i magen dag ut och dag in? Sen kan jag gissa att de flesta får tipset att "äta mer fibrer bla bla bla" och av detta blir ännu sämre och därmed mår ännu sämre.

Jaja, vad rekommenderar nu Svensk gastroenterologi (som alltså är läkarsällskapets mag-tarmklubb) för behandling nu då? Jo, nu blir det faktiskt lite intressant.

"Fibrer är bäst studerat. Alla dessa studier är gjorda på gastroenterologiska kliniker och
ingen i primärvård. En marginell positiv effekt av fibrer har setts på totala IBS
symtom, och lite bättre effekt på dem med IBS-C. De symtom som förbättrats är
framförallt avföringskonsistens och avföringsfrekvens. Däremot har man inte kunnat
påvisa positiva effekter avseende buksmärta där till och med marginell försämring
noterats. Lösliga fibrer (psyllium, ispaghula husk, calcium polycarbophil) är
effektivare än olösliga fibrer (korn, vetekli) som till och med kan försämra symtomen
92-94."

Hm. Olösliga fibrer verkar alltså försämra symptomen...

I övrigt har man studerat litteraturen gällande kost. Det som framför allt undersökts är fettsnål kost, då man har hypotesen att denna patientgrupp skulle vara överkänsliga mot fett. Det finns dock inget i litteraturen som kan stödja detta, men för säkerhets skull rekommenderar man en kost som är både fettsnål och snål på "icke absorberbara kolhydrater". Då blir det säkert bra. Dra ned portionsstorleken på det så är det nog lugnt..
Eller förresten. Läkemedel måste vi ju ha! Där har vi lite olika val:

Bulkmedel (fibertillskott vad jag kan läsa mig till)
Finns vissa tecken på att det skulle kunna hjälpa vissa, samtidigt som det också förvärrar uppblåsthet och gasbesvär. Används ofta tidigt i behandlingen. Låter ju suveränt!

Spasmolytika (läkemedel som alltså minskar muskelsammandragningarna som tros orsaka smärtan)
Här finns tydligen en positiv effekt på smärtan, vilket är bra, men är det inte att skjuta sig själv lite i foten? "Jag äter mat och blir dålig, så därför sprutar jag i mig ett medel som minskar muskelspasm som därmed minskar smärtan." Min lekmannamässiga fundering är ju hur detta medel påverkar tarmfunktionen i övrigt, som ju är rätt muskelberoende. Och vad händer med övrig muskulatur?

Analgetika (smärtstillande)
Minskar smärtan. Superbra! Då är det ju bara att köra på! Gå in på FASS och läs biverkningslistan på de vanliga värktabletterna först bara...

Antidepressiva
JA! Vi drogar patienterna med lyckopiller. Då mår de ju bättre!!

Listan på läkemedelsförslag kan tyvärr göras längre, men jag tror att ni förstår vart jag vill komma med det här. Det finns självklart studier som visar att smärtstillande tar bort smärta (på kort sikt) och att antidepressiva har vissa positiva effekter (på kort sikt), men vad sjutton har det med grundproblematiken att göra?

Nästa steg i behandlingen är dock rätt intressant ur paleoperspektiv. Probiotika tycks vara något som faktiskt kan hjälpa. Surkål någon? Finns det månne något annat sätt att normalisera tarmfloran på...? Inte med lättmargarin och lingon grova i alla fall...

Sist följer en lista med "alternativa behandlingar" där psykoterapi, KBT och fysiska aktivitet tycks hjälpa vissa symptom, men inte andra.

Detta är inte en sågning av Svensk gastroenterologi på något sätt. Om ni tittar i deras dokument så har de ju gjort ett superjobb med att sammanställa detta dokument utifrån den vetenskapliga grund vi har idag. Problemet är ju bara att vi ägnar så mycket tid åt att zooma in på minsta möjliga nivå att vi missar den stora helheten.

Hur vore det om vi gick tillbaka till huvudkriteriet för diagnosen. Jo "ha ont i magen, uppsvälldhet, avföringsrubbningar och att detta bör förvärras vid födointag."

Skulle det kunna vara maten som är problemet? Fiberrik kost har vi ju tillsammans med gastroenterologerna och den samlade forskarkåren sågat vid fotknölarna, så det kan ju inte vara lösningen. Åtminstone inte fiber från vete och korn. Det står ju faktiskt att vattenlösliga fibrer (som ju finns i grönsaker bl.a.) faktiskt kan vara ganska bra.
Grönsaker skriver vi upp på listan över godkänd mat.
Proteiner verkar man inte smutskasta någonstans, så då får vi ju anta att kött också är godkänt.

Jag tror att ni vill förstå vart jag vill komma. Ät riktig mat, fri från tillsatser och ickepaleolitiska ingredienser så ska du se att det löser sig med dina magbesvär.
Lita inte på en diagnos som bara grundar sig på symptom, där ingen riktigt fullt ut kan förklara varför du har problemen. Våga ifrågasätta!
De i min närhet jag tog upp i början av inlägget finns det faktiskt kliniska belägg för att jag åtminstone inte pratar i nattmössan när det gäller det här. Alla dessa personer har börjat med någon typ av paleo/paleoinspirerad kost, där åtminstone gluten, mjölk och socker har spolats. Alla dessa har varit symptomfria inom några veckor och har i övrigt upplevt ungefär samma positiva förändringar som jag och Anton också gjort.

Tack till svenska gastroenterologiska föreningen för materialet till detta inlägg.

Ovan handlar alltså om IBS i synnerhet, men övriga inflammatoriska tarmsjukdomar går nog rätt bra att applicera samma tänk på också.

Och du som nyligen fått IBS och sitter och surfar efter fakta. Hoppa ur slasktratten så fort du kan och ta ett stort kliv på en gång med hjälp av riktig mat!

Move well and have fun!
/P

2 kommentarer:

  1. Hej

    Bra inlägg, och just detta med frånvaron av orsaken till problemet IBS känner jag alltför väl igen.

    http://undervarttak.blogspot.se/2011/10/leva-paleo.html

    Tack för fin läsning.

    Magnus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hallå där!
      Se där ja! Verkligen intressant att läsa det från ditt patientperspektiv också! Riktigt skönt att du blivit av med skräpet och verkar må så bra! :)

      Ha det bra!
      /Petter

      Radera