PurePharma

fredag 4 maj 2012

Barfotaresa

Nu har jag kört i mina five fingers ett tag och jag kan meddela att det går klart över förväntan. Efter första användningen så får jag väl säga att träningsvärken gjorde sig lite påmind i vaderna. :) Sedan dess har jag dock hunnit med ett flertal pass och har inte känt av något efter detta.

Känslan under passen är dock fantastisk! Det går faktiskt inte att beskriva känslan av att känna marken under fotsulorna och känna hur foten anpassar sig efter underlaget. Att klafsa ned i en lerpöl, eller springa genom vatten är också en rik sensorisk upplevelse och ger träningen ytterligare en dimension.

Greppet i skorna och balansen är ju som jag beskrivit tidigare riktigt bra och gör att jag kan utmana mig mer och mer i dessa moment.

När det gäller löpning så har jag nått till den punkt att jag joggar ca 1-1,5 km plus att jag sprintar kortare sträckor. Mitt löpsteg har ju förändrats totalt och jag har inte känt mig så lätt i steget som jag gör nu tidigare.

Det enda som känns svårt hittills är att inte rusa iväg för långt eller att göra för mycket. Jag ska verkligen skynda långsamt, för faktum är att jag ju faktiskt startade resan med norra Europas stelaste fötter. :) Bäst att låta dem hinna anpassa sig i sin egen takt och inte skynda på något. Kul är det i alla fall.

Får se om jag lyckas med mitt mål att fjällvandra tre dagar i mina Five Fingers om 2-3 månader. Bör inte vara några problem tror jag. :)

Move well and have fun!
/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar