PurePharma

lördag 14 april 2012

Stillasittande

Att sitta stilla större delen av dagen är tyvärr ett rätt vanligt problem. Någonting som knappt förekom hos våra förfäder är nu något vi ägnar större delen av dagen åt. Kombinera detta med att vi äter "mat" som inte ens fanns då. Är det konstigt att vi mår sämre än någonsin?

Tyvärr är det ju svårt att kanske eliminera allt sittande i vardagen, eftersom det för många är en del av arbetet att sitta. Det kan vara svårt att säga upp sig bara på grund av att man inte vill sitta längre.
Dock finns ju en del mindre drastiska åtgärder som jag själv använder mig mycket av.
Den forskning som kommer idag tyder ju på att det inte är själva träningen som gör att man mår bäst. Nej det är istället avbrott i inaktiviteten som påverkar mycket. Låter det krångligt?
Tänk dig då in i stenåldersvardagen. Rätt mycket rörelse varje dag, rätt lite sittande. Att för vår del gå all in i den livsstilen kan vara ett rätt stort steg. Det vi gör för att råda bot på våra synder är att köra ett 60 minuters pass på gymmet efter 8 timmars sittande. Sedan belönar vi oss själva med 6 timmar i soffan när vi kommer hem.
För att bryta det stillasittande mönstret räcker det alltså inte att träna en timme/dag. Hur hårt du än kör. Jag menar alltså inte att du ska sluta träna, men däremot behöver vi göra mer, eller ändra kvoten inaktivitet/aktivitet.

Nu har jag personligen lyxen att röra på mig utomhus en hel del varje dag och det är det vi kanske ska sträva efter så mycket som möjligt, eftersom naturen har en kraftigt positiv påverkan på oss och vårt välmående.
Är man dock instängd i kontorsmiljö hela dagarna får man ju ändå ta och göra det bästa av situationen.
Jag ser alltid till att ta små mikropauser från sittandet/datorarbetet. Minst en gång i timmen, helst oftare, ser jag till att göra något helt annat. Det kan vara allt från ett högintensivt träningspass på 5 minuter till en promenad runt om på kontoret. Det viktiga är att göra något annat än att sitta framför datorn. Detsamma gäller på kvällen i tv-soffan. Utnyttja reklampausen till att aktivera dig.

Tar du 14 3-minuterspauser från sittandet så är du helt plötsligt uppe i 42 minuters aktivitet/träning varje dag. Och alltså 42 minuter där du egentligen skulle ha suttit ned på rumpan. 3 minuter är inte mycket varje gång. Jag lovar! Och när du väl har gjort det här ett tag så är inte steget så långt till att öka aktivitetsnivån ytterligare sedan.
Om du har en arbetsgivare som har åsikter på att du kör burpees bakom skrivbordet så får du väl helt enkelt påpeka hur mycket mer effektiv du blir av dessa mikropauser. För saken är den att du kommer att märka skillnad!

Vi bör sträva efter att aktivera oss så mycket vi bara kan, men inte bli överväldigade av att vi inte kommer upp i 8 timmars skogspromenad varje dag. Ta den tid du har och gör det bästa av det.
Aktivera dig ofta och mycket, lyft tungt och spring snabbt då och då. Ett "träningsupplägg" våra förfäder skulle känna igen sig i.

Move well and have fun!
/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar