PurePharma

torsdag 19 april 2012

Periodisk fasta

Skrev ett inlägg om periodisk fasta tidigare, när jag provade för första gången.
Nu har jag införlivat detta som en del av en normal vecka och har inga som helst problem med att gå utan mat en stund.

Det man kan fråga sig är om hunger är en strikt fysiologisk process, eller om det rentav finns även en del psykologiska faktorer. Det som var svårt i början med periodisk fasta var aldrig att jag kände mig orkeslös, yr eller trött. Energinivån var snarare något ökad då man känner sig riktigt effektiv.
Istället var det en känsla av att det "gnagde" i magen av hunger. Intressant nog så försvann denna känsla så fort jag egentligen tänkte på något annat. Har jag då ändrat något fysiologiskt, eller har jag ändrat något psykologiskt? Nu tror jag inte att det är så enkelt att det finns två sidor av myntet, utan jag tror att mind and body hänger ihop och samverkar rätt bra.
Det som är ännu mer intressant är att denna gnagande känsla efter några gångers PF försvann helt. Nu är det inte så att jag går och tänker på mat alls under fastetiden, utan tvärtom kan jag lägga krut på annat viktigt.

Jag upplever att jag både kan utföra svåra kognitiva uppgifter likväl som att jag kan träna hårt under tiden. Och maten man äter för att bryta fastan smakar så otroligt gott! :)

Det finns ju en hel del olika "program och metoder" för att fasta, vilket jag är lite emot. Att sätta upp regler för att göra något naturligt passar inte mig. Jag använder mig därför inte av speciella dagar och tider utan slänger in en periodisk fasta när jag känner för det. Det handlar i mitt fall om ca 1-2 ggr/v och innebär alltså att jag hoppar över frukosten de dagarna och sedan äter lunch och middag. Lunchen äter jag när jag är hungrig och jag behöver inte vänta en speciell tid. Tränar jag på förmiddagen så ser jag till att äta efter det. Tränar jag inte så kanske det blir en lite senare lunch.

Men herregud! Alla studier som visar att frukostätare presterar bättre på jobbet då?! Ja, de studierna är då knappast utförda på folk som primärt bränner fett över kolhydrat. Detta leder troligen till att de som inte äter frukost då kompenserar detta med en chokladbit och en bulle till förmiddagskaffet och sedan vräker i sig en sockerchock till lunch eller nåt. Så klarar du inte av att strunta i frukosten utan att kompensationsvräka i dig saft och bulle så är det nog bättre att du håller dig till att äta frukost. ;)

Move well and have fun!
/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar