PurePharma

torsdag 5 april 2012

Kryp!

Jag har tidigare redogjort för mina tankar kring att rulla och att det är en av de första komplexa rörelser vi lär oss som också bidrar mycket till vår motoriska kontroll och stabilitet som barn.

Stabilitetsträning är ju fortfarande ordentligt på modet och det används bollar och andra instabila underlag hejvilt. Det generella tankesättet (vilket också är det jag har följt tidigare) verkar lyda att en stark muskel är en stabil muskel. Därför ser vi ofta på gymmen folk som styrketränar stabiliserande muskulatur.
Detta kommer mycket av att vi genom mätningar och mikroskoptittande har lyckats klura ut att viss muskulatur verkar stabiliserande medan andra verkar på ett rörelsemässigt plan.
Det mest tydliga exemplet blir nog när vi kommer till axeln. Alla som har skadat sin axel och gått till någon typ av terapeut för detta har nog gått därifrån med övningar innehållande utåt- och inåtrotation med någon typ av motstånd (läs gummiband). Detta eftersom de stabiliserande musklerna i axeln har som uppgift att rotera armen utåt respektive inåt.

Så långt är väl allt logiskt och bra, men om vi kollar lite närmare faller detta resonemang en hel del.
För att skärskåda lite skulle vi behöva veta vad stabilitet är. Är stabilitet detsamma som styrka? Nej, om man ska tro på den kunskap som börjar dyka upp på sina håll nu och som det forskas rätt mycket på är det absolut inte samma sak. Det man börjar förstå mer och mer är hur stabilitet egentligen är ett rätt missvisande begrepp. Det som egentligen är viktigt när det gäller att hålla sig stabil är den motoriska kontrollen. Alltså hur hjärnan löser problemet som uppstår och styr sina undersåtar (musklerna) till att hålla dig upprätt.

Ok, så hjärnan alltså. Hur tränar jag den då? Ja, det vi troligen kan komma överens om du och jag är att det inte är speciellt utvecklande för hjärnan att sitta i en maskin eller att dra lite i ett gummiband. Hade det varit utvecklande så hade det varit kul och det är precis vad det inte är.

Då kommer vi tillbaka till början av inlägget och de grundläggande rörelserna. Precis som att rullningar är fantastisk träning när det gäller motorisk kontroll så är krypande också det.
Om vi håller oss till axeln fortfarande så är det svårt att komma på så många bättre "stabiliserande" övningar än just krypande (bear crawls).
Varför då då? Jo, helt enkelt därför att axelleden behöver olika stimuli för att kicka igång en stabiliserande process. Antingen behövs en typ av dragning (distraktion) eller så behövs en typ av tryck (kompression). En dragning i axelleden kan du frammana genom en annan av mina favoritövningar - nämligen marklyftet. Alltså också en suverän stabilitetsövning.
Kompression i axelleden får du ju definitivt när du kryper och det är en av anledningarna till att det är så bra!
Vid kompression och distraktion av axeln måste de muskler som stabiliserar leden jobba på det sätt som faktiskt har betydelse för axeln - nämligen att hålla ledhuvudet på plats i ledpannan. Inte att rotera ledhuvudet åt olika håll. Det är inte stabilitet. Vid träning som stabiliserar ledhuvudet på riktigt behöver du heller inte hålla koll på att du tränar så att du blir jämnstark på båda sidor om leden. Det kommer nämligen automatiskt!

Om vi lämnar axeln ett tag så är ju krypande bra av andra anledningar också. Det är ju en av våra primära rörelser och en av de första (ålande undantaget) rörelserna som tränar vårt diagonala mönster. Oavsett om vi springer, crawlar, klättrar eller annat så rör vi oss nästan alltid diagonalt. Hos barn som hoppat över krypstadiet kan man sedan ofta se tydliga underutvecklingar i allt från rörelsemönster till kognitiva funktioner. Detta visar ju hur viktigt det är att genomgå motoriskt lärande.

Om du nu får för dig att prova krypa så ska du inte bli förvånad om det är svårare än du tror. Eftersom du är fast i människozoot så har du säkert glömt hur du gör. Ta tid på dig och hitta tillbaka till mönstret igen. Det motoriska programmet i dig finns kvar! Bli inte förvånad heller om det visar sig vara sjukt jobbigt, för det är bra träning! Inte bara för axeln som jag tagit som exempel här. Du får stabilisera hela kroppen och tränar även rörlighet, koordination, styrka, uthållighet och hela paketet.
Är du sjukt osäker på hur du ska göra. In på youtube och sök på bear crawls. Där finns bra instruktionsvideor. Sträva efter att röra dig så effektivt och smidigt som möjligt, även om det kanske tar ett tag innan du når din fulla potential!

Move well and have fun!
/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar