PurePharma

måndag 23 april 2012

Hud

Hade en mycket intressant diskussion igår med en vän som är hudterapeut som också är inne på samma spår som jag när det gäller kost.

Jag har inte tänkt så mycket på paleolivsstilen ur skönhetssynpunkt, förutom att jag sluppit finnar och andra hudproblem sedan jag bytte livsstil.
Igår fick jag mig dock en inblick i en värld som, precis som kost-, tränings- och läkemedelsvärlden, spårat ur totalt.

Om vi går tillbaka till ursprunget och funderar över vad vår hud ska göra för oss så är det väldigt intressant att vi idag istället tror att vi måste göra något för vår hud. Huden är vår barriär mot gifter och andra otrevligheter samtidigt som den är en livsnödvändighet genom att ta upp solens strålar och syntetisera d-vitamin.
I tusentals år har huden klarat sig och sina uppgifter rätt bra. Jag har inga tydliga uppgifter om det här, men jag tror inte att varken hudcancer eller acne var särskilt vanligt bland våra paleolitiska förfäder. Helt plötsligt har var och varannan person hudproblem av olika slag och det finns det självklart en bransch som ska profitera på.
Man kan ju tycka att den logiska lösningen på ett nytt problem borde vara att först ta bort det negativa. Alltså att ta bort det nya som borde kunna misstänkas orsaka detta problem som uppstod ungefär samtidigt som det nya infördes i livet.
Kruxet är bara att det inte går att tjäna särskilt mycket pengar på att ta bort saker ur folks liv. Om man då istället skapar en helt ny bransch som säger sig ha lösningen på problemet så kan man ju istället lura folk på pengar samtidigt som man spär på problemets betydelse och samtidigt tar bort fokus från problemets ursprung.
Detta resonemang gäller som sagt inte bara huden och hudvården utan går nog att applicera på de flesta branscher som påstår sig förbättra vår hälsa på ett eller annat sätt.

I alla fall. I takt med att vår folkhälsa försämras på olika sätt dyker det upp personer och produkter som påstås lösa problemet. Inget mot dessa personer på något sätt. Det är säkerligen människor som tror stenhårt på sin produkt och jobbar hårt för denna. Problemet, som jag ser det, är istället att vi som befolkning kliver i samma fälla gång, på gång, på gång...

Igår fick jag i alla fall lära mig om hur produkter som säljs för dyra pengar från märken som påstår sig vara bra på alla sätt och vis inte är annat än fruktansvärt skräp.
Jag var förut beroende av ansiktskrämer och tvättprodukter, eftersom jag gått i fällan där jag blivit tillsagd att jag behövde dessa produkter. Problemet var ju bara att ju mer produkter jag använde, desto sämre blev kvaliteten på min hud. Vad gjorde jag då? Jo jag köpte en ny produkt för att lösa problemet. Såklart!

När jag sedan dramatiskt bestämde mig för att sluta använda sagda krämer och ändrade min kost försvann också mina hudproblem. Om det var kosten, eller frånvaron av produkter som gjorde skillnaden vet jag inte. Troligen var det en kombination.
Igår fick jag också förklaringen till hur detta kunnat hända. De flesta fuktkrämer/ansiktskrämer fungerar tydligen på det sätt att de "stänger in" hudens egen fukt. Kombinera detta med att du först tvättat ansiktet med en tvål som torkar ut huden (du vet den där "härligt" stramande rena känslan efter en tvätt...) Ergo hudens funktion för att ventilera ut slaggprodukter och svett försämras. Vad händer då? Jo, den torra huden vill ju försöka smörja sig själv och börjar överproducera talg i talgkörtlarna. Tyvärr kan det inte komma ut någonstans. Lägg till lite inflammationsfrämjande socker och du får i slutet av ekvationen ut hudproblematik a la acne.

Risken är också stor att din deodorant fungerar på samma sätt. Täpp till hudens möjlighet att ventilera och temperaturreglera din kropp (med lite härligt aluminium och margarinliknande oljor). Kroppen kommer inte sluta temperaturreglera för att du smetar på aluminium i armhålan, så det svett som skulle ut den vägen tar givetvis en annan väg. Problem med finnar på ryggen? Kan vara så att svetten tar närmast möjliga väg utanför armhålan, vilket kan vara ryggen. Hmm.. Ser du hur det hänger ihop?

Lösningen på detta problem må vara att ta bort det negativa, men jag uppmanar dig inte till att gå runt och lukta illa resten av ditt liv. Du ska heller inte sluta bry dig om din hud. Den behöver säkerligen omtanke den med.
Däremot vill jag med detta inlägg uppmärksamma dig på att det finns ekologiska och bra alternativ när det gäller hudvård och deodoranter. De är trevligt nog ofta billigare än de "bra" märkena som finns och fungerar på det sättet att de gynnar din egen kropps sätt att ta hand om problemet.
Om du går på hudvård någon gång då och då tycker jag att du ska se till att ställa krav på att hudterapeuten använder bra ekologiska produkter, på samma sätt som att du ställer krav på kocken när du går ut och äter.

Ta gärna hand om din hud, men gör det på ett bra sätt. Och glöm inte att vara ute i solen!

Move well and have fun!
/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar