PurePharma

torsdag 12 april 2012

Frukostbordets heliga ko

Ibland kan jag tycka att det är kul att "testa hur bra min frukost är" eller andra hälsotest som finns på nätet. Senast jag gjorde ett sådant test om just min frukost så fick jag uppmaningen att jag skulle lägga till ett glas juice varje morgon.

Juice verkar vara något av det heligaste (efter brödet) som finns i det svenska levernet. Det är som att man tror att man kan leva hur osunt som helst så länge man dricker sitt dagliga glas juice. Detta grundar sig ju i fruktens och antioxidanternas upphöjning till skyarna. Så länge det innehåller antioxidanter så äter eller dricker svensken det till förbannelse, bara för att.

Ja, frukt och antioxidanter kan säkert vara bra, men är troligen högst överreklamerat. Att du behöver fem frukter/dag är inte annat än slutsatser byggda på rätt lösa grunder precis som mycket av den "kunskap" vi har idag på kostområdet.

När det gäller juice så är det rent krasst fruktos löst i vatten, vilket är exakt samma sak som vilken läskedryck som helst. Att börja din dag med ett glas juice är alltså lika klokt som att börja dagen med ett glas fanta, om du vill gå ned i vikt. Sockerintaget och insulinsvaret kommer att bli detsamma.
Ett glas juice är också helt tomma kalorier, eftersom du inte kommer att bli det minsta mätt av det. Gå då hellre till paleodevisen "Om du kan äta det, drick det då inte", vilket innebär att du hellre äter en frukt istället för att dricka frukten. På så sätt får du något mer mättnadskänsla och får i dig de fibrer som går förlorade i juicepressen.

Glöm dock inte att frukt är en occasional treat och inte något du kanske ska basera din kost på.

Move well and have fun!
/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar