PurePharma

lördag 21 april 2012

Dagens recept

Kommer du ihåg att jag skrev något om ett matexperiment för cirka tre veckor sedan. Jasså?! Då är du antagligen den enda då. Hur som helst så gick det experimentet ut på att jag skulle försöka utveckla en paleovänlig variant på en av de saker som jag kanske faktiskt saknar allra mest sedan jag övergick till paleo. Okej, okej det händer faktiskt då och då att jag äter detta eftersom att det är så gott, men känslan som jag får i magen är något jag gärna slipper däremot. Kan ni gissa vilken maträtt jag pratar om? Pizza? Fel. Hamburgare då? Nope. Men va fasen, kebab då? Strike tre och du är ute.
Maträtten jag pratar om är ju naturligtvis *trumvirvel* blodpudding!! Det är ju faktiskt sjukt gott och tillsammans med bacon, eller ännu bättre, stekt sidfläsk så utgör det något som verkligen får min saliv att börja produceras i rask takt. Kul kille, tänker ni. Blodpudding är ju inte gott. Nähä, sluta läsa då. Nu ska jag i alla fall dela med mig av det recept som ska följa med mig i många år framöver.


För detta fantastiska och matrevolutionerande recept kommer du behöva mandelmjöl. Hmm, det är ju dyrt... Inte om man gör det själv. Jag gick på närmaste Clas Ohlson och köpte mig en mandelkvarn. Smidigt! Gick lättare än vad jag ens hade kunnat föreställa mig. 5 minuter efter jag börjat hade jag 300-400 g fint mandelmjöl.


Ingredienser:
3 äpplen
1 liter blod. Jag hade nötblod, men blod från gris eller viltdjur funkar nog lika bra.
Ca 300 g mandelmjöl
100 g smör
2 ägg
Salt 
Peppar
Lite chilikrydda(för den våghalsige)
Ekologisk grillkrydda




En sån här behövs också. Jag lovar.



Börja med att smälta smör. Eller ja, först kan du ju göra mandelmjölet så det är klart. Blanda sedan ägg, blod, kryddor, och äpple i en bunke. Låt smöret svalna en stund innan du tillsätter det. Sedan ska du blanda ner mandelmjölet medan du vispar. Ganska simpelt.
Nu till kruxet. Jag hade ingen bra form att göra blodpuddingen, så jag gjorde helt enkelt så att jag hällde ner allt i en långpanna. Körde in det i ugnen på 175 grader i 50 min. Det funkade helt okej. Men det jag ska testa till veckan, och som jag är helt övertygad om funkar bättre är att hälla ner smeten i en hög. avlång form. Typ en sån avlång sockerkaksform. Låt den stå i ett vattenbad i 50 min på 175 grader i ugnen. Ta sedan ut den och låt den kylas av. Sedan ska den få stå i kylen under natten för att kunna stekas dagen efter. Rätt mycket jobb för en maträtt, jag vet. Men det är det värt! Servera sedan med stekt fläsk(eller bacon) och en trevlig morot.




Okej, det är godare än vad ser ut på den här bilden. Blixt gör inte alltid saker bättre.

Move well and eat blood!
/A



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar