PurePharma

onsdag 18 april 2012

Barfota

Testade som sagt mina nya Vibram KSO igår. Vilken upplevelse och vilken träningsvärk idag. :)

Barfotalöpning är ju ett rätt hett ämne, som man antingen ska vara för eller emot. Och någonstans i allt detta svart-vittänkandet försvinner nog ofta sanningen.
Att vi alla föds barfota är ju inte så svårt att förstå. Att våra paleolitiska förfäder inte heller hade tillgång till skor är ju också rätt lätt att hänga med i. Att just de förfäderna också förflyttade sig mycket just barfota vet vi ju också.
Där har vi ju egentligen argument nog för att påstå att vi bör röra oss barfota och inte i skor.
Kruxet blir ju dock att vi har traskat runt i skor i hela våra liv och inte går barfota mer än någon sväng inomhus och på stranden ibland, kanske. Vi har alltså tappat en hel del av den funktion foten egentligen ska ha.

Foten är alltså inte bara den där kroppsdelen vi tjongar ned i marken när vi går och springer. Nej, foten är vad vi kan kalla ett sensoriskt organ. Så fort vi sätter i foten så ger den hjärnan en rätt bra bild av hur underlaget ser ut, så att ögonen ska kunna ägna sig åt annat än att titta på marken hela tiden. I ett par skor tappar vi mycket av den finkänslighet som finns i foten.
Om du inte tror mig så kan du gå ut och balansera på något och märka skillnaden mellan med, kontra utan skor.

Det var alltså precis vad jag gjorde igår.
Första problemet var dock det jag nämnde i gårdagens inlägg. Att få mina tår att förstå att de skulle in i en varsin liten ficka tog sin lilla tid. Det är lite tragiskt att förstå att man har tappat så mycket i fötterna att man inte ens kan spreta med tårna tillräckligt. Dock är det min förhoppning att jag ska kunna väcka detta till liv så småningom. :)
Känslan när jag väl kom ut var till en början rätt naken. Det kändes precis som att jag hade glömt något. Den känslan gick dock över så fort jag tagit mig ut i skogen. Bestämde mig för att inte träna hårt, utan egentligen bara ta en kortare skogspromenad för att prova. Det var lättare sagt än gjort. När jag väl märkte hur roligt och enkelt allt blev var det svårt att inte köra på. :)

Att balansera på trädstammar som tidigare varit lite vingligt kändes nu som en ren barnlek. Greppet när man tog sig upp för berg, eller klättrade i träd fick mig att tro att jag var spindelmannen (om än en lite mindre graciös variant...) och det var ingen konst att hoppa, landa eller springa. Allt kändes som att jag rörde mig för första gången. Jag förstod helt plötsligt hur klumpig jag måste ha varit när jag gjort samma saker med skor. Kontrasten var enorm!

Jag hade som sagt bestämt mig för att inte springa första gången, men var så klart tvungen att prova en kortare sträcka. Sprang kanske 5 x 100 meter och löpsteget har aldrig känts så lätt förut. Har tidigare försökt skola in mer framfotslöpning fast jag använt skor, men nu hände det bara av sig själv.

Jag förstår nu de löpare som drar på sig ett par barfotaskor och springer långt direkt. Löpglädjen är enorm när det går så där enkelt. Att ge sig ut att springa en mil direkt är dock inte så smart. Det är väl ungefär som att aldrig ha boxats och sedan ställa upp i OS direkt. Du kommer få stryk...

Det man måste förstå är att om man inte varit barfota särskilt mycket tidigare krävs en rätt lång tillvänjningsperiod.
Mark Sisson har en bra guide, med exempel på övningar man kan starta med innan man ger sig ut.
Sedan handlar det om att stegra långsamt, för att inte chocka kroppen. Kom ihåg att smärta är en varningssignal som berättar att du gjort fel sak, eller rätt sak men för mycket/hårt etc.

Jag hade höga tankar om dessa innan jag köpte dem, men verkligheten överträffade ändå mina förväntningar. Riktigt kul var det! Och det blir nog ett litet pass idag med. :)

Move well and have fun!
/P

2 kommentarer:

  1. Hej

    Riktigt bra blogg du har! Roligt att läsa.

    Fin beskrivning av första känslan med barfotaskor! Hade en liknande upplevelse när jag första gången gav mig iväg på mina five fingers. Tänkte springa knappt en kilometer men det slutade med fem underbart lätta och otroligt roliga kilometer - dagarna efteråt tyckte inte vaderna var lika roliga...

    Ät rent och lek mycket!
    Magnus

    SvaraRadera
  2. Hej Magnus!
    Tack detsamma får jag väl säga! :)

    Haha, ja jag tror det är lätt att låta känslan bära iväg med en. Det var verkligen som att röra på sig på riktigt för första gången.
    Lycka till i Göteborgsvarvet! Riktigt där är inte jag än i min barfotalöpning.. :)

    Ha en bra dag!
    /Petter

    SvaraRadera