PurePharma

onsdag 25 april 2012

80/20

Som ni kanske läst er till så har både jag och Anton valt en 80/20-approach till det här med paleo. Jag tänkte gräva mig in lite i det här med 80/20 och hur det praktiskt kan fungera.
Anledningen till att vi från början valde att köra den vägen var att vi båda utgick från att det skulle bli en svår omställning.
Så här i efterhand måste jag säga att jag hade fel. För mig har det inte alls varit särskilt svårt. Tvärtom har jag upptäckt hur mycket godare mat jag får äta och hur mycket bättre jag mår.

Trots det har jag alltså valt att bibehålla 80/20 i mitt liv. Det måste bara vara ett bevis på att allt inte står rätt till, eller?
Kanske. Eller kanske inte... :) Anledningen till att jag fortsätter med 80/20 är helt enkelt för att det passar mig bättre. Jag är i grund och botten en person som går in med huvudet före och gräver ned mig totalt i det jag hittat "för tillfället." Efter en given tidsperiod struntar jag sedan i det projektet och hoppar vidare på nästa.
För att inte göra om det misstaget har jag valt att ha en mer avslappnad inställning till det här. Om man (jag) inte gör en stor grej av det så har jag märkt att förändringen också blir så mycket lättare. Kanske är det också därför 80/20 funkar så bra för så många...

80/20 innebär inte att jag sitter hemma och räknar måltider, eller dagar som jag "får fuska." Nej, jag känner sällan att jag vill fuska med någonting alls. Den mat jag är sugen på är helt enkelt den godaste maten och all god mat är paleovänlig. Det har jag märkt under den här resan. Att leva 80/20 handlar istället om att sträva efter 100%, men att inse att livet ibland kommer att överraska en och i det ögonblicket då bara anpassa sig efter det.
När jag hamnar i en situation där jag blir bjuden på mat, eller liknande så vill jag äta det som bjuds. Inte för att vara snäll, utan bara för att inte göra någon stor grej av det. Jag är nämligen av den tron att stressen det orsakar mig att inte äta det som bjuds är sämre för mig än vad själva måltiden är. Samma sak om jag skulle få en craving efter glass. Visst kan jag kämpa emot, men om det handlar om en glass/månad - vad lönar det sig då till? Jag vill leva mitt liv fullt ut och njuta av det och därmed vill jag försöka eliminera principer och regler så mycket det går.
Visst kan det som nykomling till paleovärlden te sig som tämligen styrt och regelmässigt, men när man blivit trygg i det känns det inte så. Jag lovar! Pekpinnarna har ju satts upp av den enkla anledningen att vi blivit förda bakom ljuset och tappat förmågan att skilja vett från ovett. Om vi bara tar och lutar oss tillbaks en stund så borde vi ju alla kunna klura ut att kött, grönsaker och frukt är bättre än bullar, lightläsk och pasta. Eller hur?

Det kommer nog alltid finnas folk som vill debattera svart och vitt och regler hit och dit och det tycker jag är bra. På så sätt kan vi gå framåt och lära oss saker. Jag gillar också att göra det ibland. Däremot vill jag inte göra mitt liv beroende av regler och vad jag får och inte får göra/äta. Precis som en 3-åring blir åtminstone jag mest sugen på det jag inte får göra/äta... :) Om jag därför tillåter mig att äta godis när jag känner för det så blir det inte heller lika lockande. Åtminstone inte för min del.

Hoppas att du hittar det som funkar bäst för dig, vare sig det handlar om att nörda in sig till 100% eller om det handlar om vår typ av syn på det hela.
Om du väljer en 80/20-väg så tror jag att du ganska snart kommer känna att du inte behöver "fuska" så mycket som du trodde från början. Så var det i alla fall för oss.

Move well and have fun!
/P

2 kommentarer:

  1. Trodde precis som er att omställningen skulle vara svår och längtan efter den mat man åt tidigare skulle bli stor - men så har det inte alls varit! Äter bättre än någonsin och mår dessutom bättre än någonsin. Jag gör så små avsteg som möjligt vad gäller kosten och de enda problem är när man blir bortbjuden eller vissa jobbrelaterade situationer.

    Jag gjorde övergången till Paleo på grund av hälsoskäl och har därför ett motiv och en motivation att vara hårdare vad gäller kosten - belöningen är fantastisk.

    Och precis som du skriver "...all god mat är paleovänlig.".

    Många bra inlägg.

    Magnus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig helt och hållet! :)
      Kul att höra att du fått en så stor hälsovinst också! Jag hade inga större förhoppningar hälsomässigt innan, men så bra som jag mår nu trodde jag nog inte var möjligt att må.

      Tack så mycket!
      /Petter

      Radera