PurePharma

onsdag 14 mars 2012

Träning - olika synsätt

Jag skriver ju en hel del om träning och har en tendens att såga isolerade övningar vid fotknölarna. En isolerad övning är alltså en övning som endast inbegriper rörelse i en led i taget, typ bicepscurl eller benspark. Dessa rörelser liknar ingenting i vårt normala rörelsemönster och jag har därför hemskt svårt att se hur isolerade övningar skulle kunna hjälpa oss på något sätt. Inom både tränings- och rehabiliteringsvärlden har man en övertro på isolerade övningar och tanken att en stark muskel är en bra muskel är den som regerar. Visst har jag också varit insnöad i det här tankesättet, men jag har tänkt om.

Som Gray Cook uttryckt det:
"Training movement might muscles, but training muscles rarely fixes movement."

Vad menar den gode mr Cook med detta då? Jo, för att ta den långa förklaringen så är det att vi som människodjur kommit väldigt långt från vårt normala rörelsebeteende. Titta på en video på Erwan le Corre och se vad vi alla egentligen ska klara. Sen försöker du dig på att göra något liknande. Jag tränar på det men jag är fortfarande lååååångt ifrån min fulla potential rörelsemässigt. När man jobbar med FMS ser man också hur få människor (de flesta idrottsaktiva) som ens klarar att sitta ned på huk. Ett begränsat rörelsemönster har blivit något av praxis och det tycker jag är fruktansvärt.
Att vi nu har så bedrövliga rörelsemönster beror troligen till störst del på att vi sitter ned för mycket. Vi är inte i närheten av att röra oss lika mycket eller på det mångfacetterade sätt som våra gener förväntar sig av oss. Enda gången vi rör på oss är för många när vi går till gymmet. Och då kommer vi tillbaka till vad vi gör på gymmet. Jo, isolerade övningar.
Åter till Gray Cook nu. Att träna "movement" kan alltså fixa muskler. Alltså: du blir stark även om du tränar mer komplexa övningar som frivändningar och marklyft och samtidigt tränar du in bra rörelsemönster (om du gör övningarna rätt).
Att däremot träna benspark, hamstringscurl och benpress och förvänta sig att man automatiskt klarar djupa benböj och blir stark i marklyftet, då är man ute och cyklar.

Den anledning jag kan se till att använda isolerade övningar är bodybuilders som vill bygga stora (men ofta rätt ofunktionella muskler). Jag lägger mig inte i bodybuildervärlden, för den kan jag ingenting om. Jag tycker att det är imponerande vad man kan göra med sin kropp, men för min del är det inget jag är intresserad av.

Är du intresserad av att ha användning av din kropp (och du kommer även att se bra ut, jag lovar!) så är det dags att byta ut isolerade övningar och maskiner mot komplexa övningar. Se bara till att du har bra teknik och ett schysst rörelsemönster innan du sätter igång för att minska skaderisken. Sök upp någon som kan utföra ett FMS med dig, eller annan rörelseanalys. Det kan vara en grymt bra investering!

Move well and have fun!
/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar