PurePharma

tisdag 13 mars 2012

Kolhydrater

Mina inlägg här på bloggen verkar bli allt mer sporadiska. Tur att min storebror har haft högre frekvens på sina inlägg där det förekommit mycket läsvärt! Min ursäkt till att jag inte skrivit så mycket på sista tiden är att jag pluggat en kurs som heter fysiologi(ganska jäkla jobbig ibland, men sjukt intressant också) och att jag fortfarande bär runt på ett stort gips på mitt vänstra ben som till följd av en rejäl tackling i min sista hockeymatch för den här säsongen. Nu tänker ni säkert: "men va fan han skriver väl inte inläggen med benet". Korrekt. Men alla vardagliga aktiviteter tar lite längre tid när man går på kryckor. Tur att man har en förstående flickvän som hjälper till. Så med så pass lite tid till att göra annat än plugga och att försöka ta mig från punkt A till punkt B, så tror jag säkert ni fattar varför jag skrivit så lite.


Hur som helst. Jag har som ovan nämnt läst fysiologi nu de senaste par månaderna. Det är sjukt intressant att se hur allting i kroppen fungerar och hänger ihop. Men vissa saker får jag inte riktigt ihop. Som till exempel när vi läste om metabolism, eller som vi ofta kallar det, ämnesomsättning. Där blev vi matad med information om hur himla viktigt det är med tillräckliga glukos(kolhydrat)intag och att det är jättefarligt med mättat fett och att protein också är livsfarligt. Hur mycket jag än letade så hittade jag faktiskt ingen AXA-logga någonstans på killen som föreläste, men jag är fortfarande lite fundersam om det inte var de som faktiskt skickat honom. Skämt åsido. Vår föreläsare var helt okej, men han sa faktiskt en del grejer som helt enkelt bara inte gick ihop för mig. Jag var i och för sig förberedd på att föreläsningen skulle vara utformad på det sätt den nu var.
Åter till glukos. Kroppen bryter ned alla kolhydrater vi äter till glukos, och lagrar sedan in det i långa glukoskedjor, kallat glykogen. Det lagras i lever och muskler, för att sedan användas som energi när vi behöver det. Låter ju jättefint, eller hur? Finns en liten hake bara. Vi kan inte lagra in så speciellt jättemycket glykogen i vår kropp och det överflödiga glukoset förvandlas till *trumvirvel* fett. Detta fett lagras till slut in i våra fettceller som triglycerider.Alltså kan vi bli feta av för mycket kolhydrater. Alla kolhydrater, förutom cellulosa(kallas ofta kostfibrer) som vi inte kan bryta ned bryts alltså till slut ned till glukos. Det tar bara lite olika långt tid beroende på vilken kolhydratkälla det är. Långsamma och snabba kolhydrater har nog de flesta hört talats om, det handlar bara om hur lång tid det tar för kroppen att bryta ner det till glukos.


Nu kan vi visserligen, genom att öka muskelmassan, lagra in lite mer glykogen. Men det är nog ändå många som överskattar sitt kolhydratbehov och det är ju tråkigt att det ska leda till övervikt och fetma. Den stora frågan är då om vi kan lära vår kropp att bli bättre på att använda fett som energi istället för kolhydrater. Jag är inte rätt man att svara på det, men mycket verkar ju tyda på det. Vår rädsla för mättat fett är nog inte riktigt befogad. Jag har själv gjort mig av med den rädslan och mår tack vare det mycket bättre idag. Istället är det nog kolhydrater, främst i snabb form, som är boven i dramat i frågan om övervikt och fetma. Det ska bli intressant att se hur kostdebatten kommer utformas under kommande år. Jag hoppas verkligen att livsmedelsverket kommer ändra sin uråldriga inställning till kost och kanske upptäcka alla dessa personer som mår bra av att äta riktig mat, som innehåller mättat fett och mindre del kolhydrater.


Killen som föreläste ska inte behöva ta så mycket skit från mig. Han var faktiskt inne lite på att det är mycket möjligt att vi kan lära våra kroppar att bättre kunna använda fett som energi genom att dra ner på kolhydratintaget. Och när någon frågade varför ökade mängder protein och mättat fett var farligt så hade han inga jättebra svar på det heller. Dags att lägga om kostutbildningen på Sveriges universitet? Bara en tanke.Så om ni vill undvika att bli feta, undvika överdrivet intag av kolhydrater så länge ni inte behöver det.


Move well and eat fat!
/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar