PurePharma

fredag 2 mars 2012

Hög vs låg belöning

Läste några intressanta rader häromdagen om High och Low reward carbs.

Kolhydrater är inte fienden. Åtminstone inte i min värld. Många kolhydratkällor är ju så infernaliskt goda att man bara måste ha dem ibland! De kolhydratkällorna är ju oftast de som klassas in i High reward-gruppen. De kan säkert vara lite olika från person till person. Jag är personligen en sucker för vin, choklad, öl och glass. Vin och choklad klassas ju faktiskt in i paleo, men öl och glass kan vi nog räkna bort. :) Nu är det inte så att jag har begär efter dessa grejer på något sätt. Mitt sötsug är ju faktiskt borta. Däremot tänker jag inte hymla med att jag faktiskt ser till att belöna mig med någon godsak ibland. Livet är ju faktiskt till för att njuta av! Om en "diet" (hatar det ordet) leder till att du bara håller sig borta från saker som ger livet guldkant så är nog risken stor att du faller tillbaka till gamla hjulspår ganska snart.

Satsa istället på att utesluta det som innebär låg belöning och som dessutom inte är särskilt bra för din kropp. Om jag får välja (och det får jag) så skulle jag ju alla dagar i veckan sätta ett gott glas vin före en skål med havregryn och vatten och en god dessert slår lätt en tallrik med pasta på fingrarna.
Jag väljer alltså bort bulken med det som ger mig låg belöning. På så sätt finns det enligt mitt sätt att se på det ökat utrymme för njutning istället! :)

Move well and have fun!
/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar