PurePharma

onsdag 21 mars 2012

Grundläggande rörelser

Jag har som ni kanske märkt nördat ned mig ett tag i naturliga/grundläggande rörelser, eller vad man kan kalla grundläggande fysisk kompetens. Fysisk kompetens är någonting helt annat än fysisk kapacitet i mina ögon. Fysisk kapacitet handlar för mig mer om volym, alltså hur länge, hur ofta eller hur tungt du klarar att göra något. Fysisk kompetens däremot är snarare din bredd och hur bra du är på att anpassa dig till nya aktiviteter och lära dig nya rörelser.
Min tidigare träning som "zoomänniska" gav mig en bra fysisk kapacitet, men däremot var jag fantastiskt bedrövlig på att kunna omvandla denna kapacitet till någonting utanför gymmet eller löpspåret. Jag var stel, hade svårt att lyfta saker som inte var helt släta eller hade handtag och märkte också att jag hade rätt kass balans när det kom till kritan. Jag som utan problem kunde stå på en balansboll hade enorma problem med att gå på ett nedfallet träd. Vad hände där liksom?
Sedan jag ändrade min träning och gick utanför zoogrindarna så har min fysiska kompetens förbättrats avsevärt. Jag har fortfarande mycket kvar att lära, men jag har lättare att idag anpassa mig efter utmaningar som den riktiga världen ger mig. Ja, men den fysiska kapaciteten då, undrar du nu? Jo, det är ju helt enkelt så att den också har förbättrats rätt avsevärt. Jag känner mig energieffektiv på ett sätt jag inte har gjort tidigare. Jag strävar efter att göra saker lättare istället för att försvåra saker in absurdum. Jobbigt blir det ändå.

För att kolla av sin grundläggande kapacitet så finns det ju vissa saker man faktiskt kan kalla grundläggande rörelser och som man därigenom också bör klara av. Någon exakt definition finns ju såklart inte, men om man tittar på de krav MovNat sätter upp för att få bli certifierad så kan man ju också använda dessa som en liten utvärdering av sin egen kapacitet.
De har satt upp 12 punkter som de kräver att de som ska certifieras klarar av. De 12 punkterna är följande:

1) Balansera på en bom (2x3x8") - gå från ena änden till den andra.

2) Balansera på en bom (2x3x8") - sätta sig ned på huk, vända 90 grader göra en "kick-through" åt både vänster och höger, sedan vända 90 grader och gå tillbaka till andra sidan.

3)Precisionshoppa - hopp från en avsats till ett bestämt mål. Du ska klara av 10 godkända jämfotahopp och 10 godkända enbenshopp där du landar på målet och håller balansen. Alla hopp ska klaras av inom 3 minuter för att vara godkänd.

4)Krypa 6 meter på en bom. Måste klaras av utan att nudda marken på ett enda försök.

5)Klättra - ta sig från en rak hängande position upp till sittande på en gren eller liknande genom att använda sig av "MovNat benpendlingen". Ska klaras av på både vänster och höger sida.

6) Klättra - ta sig från sittande upp till ca 2 meters höjd genom att klättra med hjälp av "leg pinch technique" - alltså en teknik där du kniper med benen runt repet eller stången - och sedan ned igen. Här blir man underkänd om man inte klarar av klättringen, eller om den utförs med för mycket ansträngning och dålig teknik.

7)Visa upp perfekt teknik vid marklyft av en stock.

8)Visa upp perfekt teknik vid frivändning av en stock.

9)Visa upp perfekt teknik vid stöt av en stock.

10)Visa upp perfekt teknik vid att bära stocken på axeln samt utföra djupt knäböj med stocken på axeln.

11 & 12) Kasta och fånga - Rotationskast av sten - Ska klara av 20 kast och fångande i sträck per sida tillsammans med instruktör. Underkänt om man tappar objektet 2 gånger eller utför 5 misslyckade kast.

Detta är alltså de 12 minimikrav som finns på fysisk kompetens hos MovNat. Klarar man detta visar man upp en god grund, som man sedan kan fortsätta bygga vidare på.
Mina personliga svårigheter ligger i punkt 5 och 6, men jag är i alla fall bättre nu än vad jag var för någon månad sedan. Snart så sitter det nog. :)
Ut och prova! Allt utom kastandet går ju att göra på egen hand.

Move well and have fun!
/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar