PurePharma

onsdag 7 mars 2012

En sån där träningsperson...

När man tränar någorlunda regelbundet får man ofta höra kommentarer som "hurtbulle" eller att man som rubriken lyder skulle vara någon typ av "träningsperson."
Saken är bara den att det inte finns någon typ av träningsperson. Vi är inte en speciell subgrupp i samhället som råkar tycka om att ta hand om våra kroppar mer än vad andra gör. Ingen är mer träningsperson än någon annan. Vissa ursäktar sig med att man inte är en sån som går på gym. Det enkla svaret är nog egentligen att alla har samma inställning till gym från början. Det är obekvämt, jobbigt och rätt pinsamt. Man tror att alla kollar på vad man gör hela tiden. När man däremot har kommit över den rädslan så kan gymmet vara ett rätt roligt ställe att hänga på.

Trots att träning för mig är ett stort intresse och att jag i hela mitt liv har ägnat mig åt det så genomgår jag fortfarande samma inre kamp med mig själv innan passen. Det kommer alltid vara skönare att sitta i soffan än att slita hårt i gymmet, eller i skogen. Därför får man aldrig jämföra de två. Det är inte antingen eller. Du struntar ju inte i att äta eller att borsta tänderna för att istället sitta i soffan. Att träna är som att borsta tänderna. Något du bara ser till att det blir gjort. Om du dessutom väljer aktiviteter som är roliga och längtar efter så ökar ju chansen att det blir av.

"En sån där träningsperson" är alltså i själva verket bara en person som vågat utsätta sig själv för någonting obekvämt så pass många gånger att det till slut blir någonting beroendeframkallande och roligt. Ta första steget du också. Idag!

Move well and have fun!
/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar