PurePharma

tisdag 20 mars 2012

Betesdjur or not

När det gäller kött ska man hela tiden ha i åtanke vilken kvalitet köttet har. Tyvärr är köttet som finns i våra affärer av rätt usel kvalitet ofta och inte alls av betesdjur som rekommenderas inom paleovärlden.
Jag kan själv erkänna att jag har fuskat en del på den här fronten och faktiskt köpt en hel del vakuumförpackat kött, men efter att ha läst in mig lite mer på vilken skillnad det faktiskt är på kött och kött så kommer det bli skillnad för min del.

Varför ska du då välja kött från ett betesdjur? Det finns flera olika orsaker till detta som jag tänkt gå igenom några här.
Ett djur som betat gräs och fått ensilage ger ett kött som innehåller omega3 och jag tror inte att jag behöver gå in på hur bra omega3 är för dig. Det kött vi köper i affären är oftast uppfött på kraftfoder och annat konstigt vilket innebär att köttet förlorar all omega3.

Man pratar också om slaktmognad när det gäller djur. Slaktmognad uppnås när djuret har växt klart och sedan kan börja lägga på sig fett. Fettet i köttet är ju det som ger smak och därför är detta viktigt att inte stressa fram. En stressande slaktprocedur och tid innan slakt kan göra att all fettinlagring försvinner och därigenom också smaken. Köper du ditt kött från en ekologisk gård med egen slaktning behöver man inte oroa sig för hemska transporter och konstiga miljöer som påverkar djuret.

Efter slakt bör köttet också hängmöras, alltså hängas upp i 10-12 dagar. Detta för att bindväven ska brytas ned och köttet bli mört. Vid massproducering av kött har man inte tid för detta och ger istället en elstöt för att snabba på samma process.

En ekologisk gård använder sig heller inte av antibiotika som köttindustrin gör. Antibiotika (och andra konstigheter som hormoner m.m.) i djuret kommer ju slutligen att bli antibiotika (eller hormoner) i dig. Att äta antibiotika när man inte behöver innebär ju en ökad risk för resistenta bakterier, vilket ju inte är så jättebra. Att få i sig hormoner av konstiga slag (vilket också gäller när man äter besprutade grönsaker) kommer givetvis också att påverka våra kroppar negativt.

Köttet från ett betesdjur som levt sitt liv på en ekologisk gård kommer alltså att vara nyttigare, mörare och godare. Det är viktigt för mig, men det allra viktigaste är att det är enda sättet för mig att veta att djuret haft bra förutsättningar till ett bra liv.

Jag trodde att det skulle vara riktigt dyrt att köpa kött av riktigt bra kvalitet, men det visade sig att jag faktiskt hade fel där. Har du en bonde i närheten så kan det finnas möjlighet att köpa genom honom/henne, men annars finns en hel del sidor på internet också där det går att beställa och hämta ut. En av sidorna jag hittat är: http://www.gronagardar.se/
Så se till att tömma frysen på skräp och köp en del av en ko, gris eller lamm. Gör ditt köttätande mer hållbart, både för dig själv och för djuret.

Mooove (hehehe) well and have fun!
/P

2 kommentarer:

  1. Lella Gislén20 april 2012 15:59

    I början av min Lchf-resa var inte jag så noga heller, men nu blir det mer och mer betesdjurskött. Älskar gröna gårdars nötfärs! Helt fantastiskt gott! Smakar fantastisk utan att man gör något egentligen!

    Grym blogg förresten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra kött är ju alltid att föredra. Kul att du insett det :)

      Tack tack!

      Radera