PurePharma

lördag 4 februari 2012

Vägen till framgång

Att lyckas med en förändring, i det här fallet en omläggning av kost handlar väldigt mycket om att göra det enkelt för sig. Det är ju faktiskt så att det som känns enkelt ganska lätt blir till en vana, medan det som känns som en uppoffring lätt rinner ut i sanden till slut.

Att göra det enkelt för sig kostmässigt handlar för min del om att alltid se till att ha bra produkter hemma. Det kan låta enkelt, men det är nog också just därför som det också är mitt bästa tips.
Om du precis ska gå över till paleo är mitt första tips att rensa ut allt skräp ur kylskåp, frys och skafferi. Spara inte ett cornflakespaket! Risken är rätt överhängande att du hänger dig åt den där chokladkakan i kylskåpet istället för att koka ägg när du är lite småsugen nästa gång.

När du nu rensat bort allt vitt (socker, mjöl m.m.) så är risken att det är rätt tomt i köket (beroende på vad du åt för mat tidigare såklart) och det är nu det roliga kommer. Att storhandla! Jo, faktiskt så är det rätt roligt. Att få gå omkring i en affär och leta bland färska, fräscha råvaror är en skön känsla. Det tar inte särskilt lång tid heller, eftersom man bara håller sig i utkanten av affären (där allt färskt finns) och aldrig virrar omkring bland gångarna (där alla E-medel huserar.)

Tänkte att jag skriver ihop en liten lista på vad vi alltid ser till att ha hemma här nedan.

Frysen:
Kött (olika slag - ekologiskt och närproducerat helst)
Fisk
Kyckling
Bär
Frysta grönsaker (broccoli, wokgrönsaker m.m.)
Örter (Bra att ha om man inte har tillgång till färska ibland)

Skafferi:
Kokosmjölk
Krossade tomater
Kokosflingor
Frön
Nötter (naturliga, osaltade)
Goda kryddor
Mandlar
Frukt (kanske inte skafferi, men ni fattar...)
Makrill
Tonfisk
Lök
Vitlök

Ser man till att alltid ha det här hemma så kan man variera sig rätt ordentligt. Sen får man ju fylla på lite med färskvaror som grönsaker, ägg, svamp och lite annat gott. Avokado och ägg måste jag ha hemma för att klara mig. :) Bra tips när det gäller ägg är att koka ett gäng ägg och ställa in i kylskåpet så att man kan äta dem direkt. Kan vara bra när hungern faller på. Se bara till att ställa dem på ett separat ställe eller gör ett kryss på dem med tuschpenna för att inte blanda ihop dem med de råa. :)

Så där ser det ut i vårt hem. Kanske har glömt något, men i det stora hela kommer man väldigt långt på ovanstående. Det sköna är också att man slipper Svenssonpaniken över att brödet och filen är slut. Har man en sådan här variation hemma så kan man ju alltid sno ihop någonting och det blir också mycket svårt att "fuska".
Ser man också till att göra storkok och frysa in matlådor så blir det nästan omöjligt att misslyckas.

Nu ska jag ut och njuta av lite sol (och kyla i och för sig..)!
Move well and have fun!
/P

2 kommentarer:

  1. Hej Paleovänner!!
    Nu är jag inne på min 4:e dag! Kan bara säg WOW!
    Jar har gått med diverse magproblem i snart 4 år, dessa är borta nu! Helt otroligt! Tanken med paleo var att se om mina magproblem försvann och det verkar som detta hjälper iaf!

    Igår var vi och storhandlade och fick med allt du skrev ovan samt att jag skänkt ett antal kassar "mat" :) till föräldrarna. Verkligen jättekul att gå omkring bland frukt & grönt!

    Lite mer posotiva fördelar jag märkt hitills!
    Behöver inte äta lika ofta och hungern är inte lika farlig längre, innan fick jag "sockerdippar" och var tvungen att äta samt efteråt blev man grymmt sötsugen! Inte längre!, klart man är lite sötsugen ibland men trodde det skulle vara värre!

    Jag tycker jag också är klart mycket piggare under dagen också! Jag grymmt trött på kvällarna vid typ nio tiden så jag har inte varit uppe längre än 10 hitills, men det är nog en övergång med tanke på all skitmat ska ut ur kroppen!

    Igår käkade jag paleo ute på resturang hela dagen! Hittade en jättebra salladsbuffe där var det bara lassa på sallad, brocoli räkor ägg kyckling m.m :), sedan på kvällen bjöd pappa på thaimat, då blev det en gryta utan ris, funkade helt klockrent! Eftersom dom är gjorda av kokosmjölk, sen vet man inte helt säkert vad dom mer har i maten! Första dagarn har bara blivit kyckling & köttbitar med sallad/wokade färska grönsaker, men ska börja testa att göra lite annan mat nu, idag blir det tex lax & räksoppa :)

    Jag har ännu inte tränat med paleokost, har en skada i foten och måste vila nästa vecka också, kanske bra att fokusera på maten nu och sen börja smyga in träningen igen, ska testa lite motionscyckel idag och blir nog lite promenader i veckan också! Kan inte vara utan träningen :)

    En liten fråga, jag äter rätt mycket frukt nu, eller inte överdrivet men tycker det är gott med lite sött på kvällen & käkar det även till frukost, tycker ni jag ska ta bort frukten i början eller kan jag äta på? grönsaker på morgonen känns jobbigt i dagsläget iaf!

    Det blev ett långt inlägg men kul att skriva av sig lite och dela med mig av mina förändringar!

    Nu ska jag snart göra lite frukost :)

    SvaraRadera
  2. Tjena!
    Sjukt roligt att höra hur bra du mår. Känner verkligen igen mig i känslan. Man tror nästan inte att det är sant att man mår så bra. :)
    Jättekul också när man hittar restauranger där man kan käka bra mat. Det finns faktiskt fler än man tror. :)

    Lax- och räksoppa låter ju helt fantastiskt! Det måste jag göra någon dag också!

    Kan ju som sagt vara bra att smyga igång träningen och fokusera på kosten första tiden. På så vis blir troligen inte övergången lika märkbar heller.

    När det gäller frukt kan man väl ha den enkla regeln att man äter lite mindre frukt om man vill gå ned i vikt, eller märker att man får problem av att äta det. Märker man att man mår bra av att äta frukt och tycker att det är gott så ser jag inga större problem med det direkt. Sen finns det ju självklart gränser med allt. Jag tror helt enkelt att du känner/märker själv om du äter för mycket av något.

    Som sagt är det riktigt roligt att du vill dela med dig av din resa! Jättekul att du mår så bra de här första dagarna också. Tror helt klart att den känslan kommer att fortsätta ett bra tag framöver också. :)

    Ha det gott!
    /Petter

    SvaraRadera