PurePharma

onsdag 8 februari 2012

Träna för att överleva

Träning kan vara det tråkigaste, värsta och mest tidsödande som finns, eller rentav det roligaste, mest underbara och livsberikande som finns. Detta beror nog helt och hållet på vem du frågar och vid vilken tidpunkt i livet de befinner sig m.m. Jag har alltid tyckt om träning och att använda min kropp. Därmed inte sagt att jag aldrig har hoppat över ett träningspass för att jag är lite för trött (läs lat). Det har jag nämligen gjort.

Träning som inte upplevs som rolig har ju en tendens att försvinna långt ned på prioriteringslistan. Med rolig menar jag inte träning där man skrattar sig genom passet med en chipspåse i handen, utan däremot ett pass där man gillar själva innehållet men ändå blir fruktansvärt trött. För mig kan ett exempel på ett roligt pass vara att spela tennis. Sjukt roligt och jag ser fram emot flera dagar innan, men ändå så är man ju oftast totalt utpumpad efteråt.

Om man bara ägnar sig åt träning för att "man måste" så blir varje träningspass ett straff, eller en timme där man inte får sitta i soffan. Ägnar man sig däremot åt träning som i grunden är rolig så blir ju aktiviteten i sig en grej som förgyller hela dagen. Något att längta till och njuta av. Gärna att det blir en social aktivitet också.

Alla kanske inte vill ge sig ut i skogen och klättra i tallar och kasta stenar. Jag kan köpa det. Du kanske inte ens har tillgång till en skog i närheten. Då får man ju istället träna på andra sätt. Gym har ju de flesta människor tillgång till och är väl den plats, utöver motionsslingan där flest personer utövar sin träning.
Många är helt livrädda för gymmet och anser sig inte höra hemma där. De som ändå tvingar sig dit och är osäkra på vad man ska göra sätter sig ofta i några maskiner och avslutar sedan med 30 minuter på en cross-trainer. Ett stort problem är att många förståsigpåare och hobbyexperter har skrämt livet ur oss när det gäller att lyfta tunga vikter. Knäböj och marklyft anses väl vara de värsta övningarna i världen av vissa. Kruxet är ju bara att de kanske är de två mest funktionella övningarna i världen. Varför skulle det vara farligare att lyfta en skivstång från marken i gymmiljö än att lyfta ditt barn eller en resväska hemma? Varför skulle det vara farligare att göra ett knäböj nedanför 90 grader än att sätta dig i en djup soffa hemma? Med den logiken är det inte många som kan fortsätta försvara synen att knäböj, marklyft, frivändning m.m. på något sätt skulle vara farliga. Självklart kräver dessa övningar mycket teknik, men när man väl har den så är de så fantastiska att man inte bara tränar sin styrka. Nej rätt utförda tränar du även rörlighet, stabilitet, koordination och mycket mer.

Precis som att matrekommendationerna gjort oss tjocka och sjuka är det dags att titta över träningsrekommendationerna också. Jag läste någon gång i somras en intressant artikel om vad man kunde tänkas behöva klara av med sin kropp i händelse av en katastrof. Tyvärr har jag inte hittat artikeln igen, men den grundade sig i alla fall på att klara av följande basala rörelser med egen kropp och att kunna hantera tunga bördor vid lyft, kast och bärande.

Allt detta går att baka ned i Mark Sissons fantastiskt enkla träningsfilosofi som grundar sig på stenålderslivet:

Rör dig ofta på en lägre intensitet
Här snackar vi promenader, vandringar, simning, cykling m.m. Bör vara flera timmar/dag helst. Går ju ofta att lösa genom att strunta i bilen till jobbet etc.

Lyft tunga saker då och då
Detta handlar alltså både om att lyfta tung yttre börda, men lika mycket att använda kroppen som belastning. Övningar som blandar in stora delar av kroppen och liknar det vi gjorde på stenåldern är alltså mycket bättre än att sätta sig i en maskin på gymmet. Ta tid att lära dig tekniken i marklyft, benböj, frivändning och diverse pressövningar. Det kommer vara värt besväret. Men se också till att bemästra chins, dips, armhävningar, hopp och annat roligt. Minst lika bra träning det också! Lägg också märke till "då och då." Alltså inget man gör varje dag.

Sprinta någon gång ibland
Ruscher, HIIT kalla det vad du vill. Oavsett om du springer, cyklar, simmar eller gör något annat. Se till att köra fullt några intervaller med fullt ös typ en gång/v. Där kan vi snacka hormonboost för kroppen.

Bra träning är bättre än mycket träning. Jag har sedan jag gick över till ovanstående filosofi förbättrat min kondition, rörlighet, styrka, koordination, uthållighet m.m. Jag har också hittat en helt annan träningsglädje än tidigare och har hittills klarat mig utan småskador, förkylningar och annat tråkigt som jag drogs med stup i kvarten tidigare.

Nästa gång du går till gymmet, våga då gå till avdelningen med fria vikter om du inte varit där tidigare. Använd skivstänger, kettlebells, hantlar och allt annat roligt du kan hitta. Fråga någon som kan tekniken om du är osäker. Se till att du rör dig snyggt och bra så kommer det mesta lösa sig.

Träningen för mig är inte längre en aktivitet som jag måste göra. Min syn på träning är helt enkelt att det är en livsnödvändig syssla som faktiskt kan vara rolig att göra. För mig är det jättekul att köra MovNat i skogen, men det kan vara minst lika roligt att lassa på massa vikt på stången och köra marklyft. Huvudsaken är nog bara att man förstår att träningen inte är ett alternativ. Det är något som du och din kropp kräver och förtjänar för att du ska må så bra som möjligt.

Move well and have fun!
/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar