PurePharma

söndag 5 februari 2012

Kosttillskottsdjungeln

Efter en rolig, tuff och intensiv match idag så är jag nu ganska mörbultad och slut. Det blev även en trevlig cykeltur på cirka 30 min i -20 graders kyla. Men helt allvarligt, jämfört med gårdagens cykeltur kändes det faktiskt varmt idag. Sjukt att man tycker att det är varmt när det är -20. Tecken på att man blivit en riktig norrlänning kanske...?


När jag väl kom hem slog jag på TVn för ovanlighetens skull. Jag kollar väl inte sådär jätte mycket på TV men nu när det var sportnytt så kändes det som ett bra läge att kolla lite. Sportnytt tog upp ett väldigt intressant ämne ikväll, nämligen kosttillskott och den miljardindustri det har blivit i Sverige. Vet inte hur många av våra läsare som såg inslaget men jag tyckte det var intressant. De diskuterade hur vanligt det faktiskt är med kosttillskott idag och det är nästan sjukt hur många som använder det. En representant från Riksidrottsförbundet(tror jag det var i alla fall) berättade att det faktiskt är en hel del preparat som säljs i vanliga butiker idag som innehåller dopingklassade preparat. Nu var det säkert en liten del skrämselpropaganda i det hela, men mycket stämmer nog också. Hur bra koll har vi på det vi stoppar i våra kroppar? Jag själv har varit fast i det här kosttillskottträsket. Men ungefär samtidigt som jag tog steget över till paleosidan så slutade jag med allt vad kosttillskott heter också. Med undantag för två grejer som jag fortfarande äter för att jag anser att min kost innehåller tillräckligt av det, nämligen Omega-3 och D-vitamin. Grejen är att sen jag slutade med all den här skiten så mår jag så mycket bättre. Dessutom behöver man inte hålla på och planera dagen efter när och hur man ska få i sig alla konstiga preparat.


Nu hoppas jag bara att inget av det jag stoppade i min kropp innehåll något som inte skulle vara där. Men helt säker kan man nog aldrig vara, även om jag bara intog de mest "vanliga" tillskotten som protein och kreatin. En annan intressant sak i inslaget var när de intervjuade tre personer på ett gym där de frågade personerna om de använde något tillskott. Två svarade ja, och en svarade nej. De två som svarade ja hade väl inga jättrebra svar på varför de tog det och om de visste vad det innehöll. Den ena svarade att hon fått det av sin PT och den andra, en kille, hade väl ingen större koll på vad han matade sin kropp med. Det här är nog tyvärr ganska vanligt idag. Man ser de stora killarna och tjejerna på gymmet och alla piller, pulver och drycker som de intar. Många vill ju se ut som dem och tänker, "att om jag bara tar alla piller som de tar så kommer jag se ut sådär efter ett tag". Kanske bättre att börja fundera på om det verkligen är värt att lägga ut alla pengar på denna smörja. Är det inte bättre att lägga de på naturlig och bra mat istället? Du kommer inte förtvina bara för att du inte dricker en äcklig proteinsörja efter gympasset, tro mig. Jag har varit på båda sidor om man säger så. Först försvarade jag allt vad kosttillskott heter och att om man idrottar på relativt hög nivå så nästan måste man använda en massa tillskott. Men nu har jag väl gått över till motståndarsidan istället. Sedan jag bytte sida så mår jag mycket bättre, och jag kan lägga mina pengar på bättre saker. Gör det du med!

Move well and eat REAL food!
/A


2 kommentarer:

  1. Tjena!
    Lite update! Var på coltings föreläsning igårkväll! Vilken kille! Riktigt roligt att lyssna på! Sprang första löppasset i måndags, en mil blev det, hade ca 10slag/min högre puls än vanliga fall, men kändes ändå ganska okej. Blir en runda imorgon också. Kört paleo i 6 dagar ni, viktminskning på 2,1 kg, helt otroligt! Börjar märka att jag inte orkar äta lika mycket längre och knappt något sötsug på kvällarna. Vaknar mer utvilad! Detta på 6 dagar.
    Magen har varit sådär, men helt klart förbättring, men kan anta det tar ett tag att omställa sig så hoppas det blir bättre!

    Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Tjena!
    Ja man kan väl minst sagt säga att han är en inspirationskälla. :)
    Härligt att det känns ok med löpningen. Av min erfarenhet så blir det bara bättre och bättre framöver.
    2,1 kg på 6 dagar är rätt bra du. :)
    I och med att din mage varit irriterad i några år så tror jag också att det kommer att ta lite längre tid. Alla små steg mot det bättre är ju dock alltid bra! :)
    Men som sagt riktigt roligt att du också känner av alla positiva saker som vi känt av vid kostomläggningen. :)
    Fortsatt lycka till och fortsätt gärna dela med dig!

    Ha det bra du med!
    /Petter

    SvaraRadera